Vänsterpartiet vill storsatsa på utbyggd järnväg

Vänsterpartiet vill storsatsa på järnväg i hela landet, för att rädda klimatet och för att människor ska kunna resa oavsett var i landet de bor.

Partiet vill lägga pengarna på höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, och samtidigt få resurser till en kraftigt utbyggd järnvägstrafik i hela Sverige.

- Vi står inför ett klimatnödläge och måste genast ställa om. I den omställningen spelar en utbyggd järnvägstrafik en avgörande roll. Vi har råd att satsa både på att bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö så fort det går och att bygga ut järnvägstrafiken i hela landet, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Han pekar särskilt ut norra Sverige som ett område där det finns utrymme för förbättringar.

- Vi ser hur norra Sveriges infrastruktur länge lämnats efter. Om vi ska kunna flytta över godstransporter från väg till järnväg även i Norrland måste järnvägsnätet byggas ut. Det är hög tid att skynda på bygget av hela Norrbotniabanan och dubbelspår mellan Gävle och Härnösand.

Han menar att transportfrågan är viktig för jämlikheten.

- Vi vill göra det möjligt för människor att bo och arbeta i hela Sverige utan att behöva vara beroende av bilen och flyget. Detta vore ett stort steg i rätt riktning. Snabbtågen får inte ställas mot att få en fungerande järnväg i hela landet, klimatet kräver att vi gör både ock.

Hela satsningen beräknas kosta 281,5 miljarder kronor och ska bland annat finansieras av ett slopat överskottsmål och höjda skatter på förmögenheter.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt: 073-0762290

Pressinbjudan till Vänsterdagarna 201910.10.2019 10:05:09 CESTPressmeddelande

Välkommen att bevaka Vänsterpartiets Vänsterdagar 2019. Evenemanget går av stapeln på Folkets hus i Göteborg samt på andra platser runt Järntorget, 1-3 november. Utöver hundratals medlemmar, företrädare och folkvalda från Vänsterpartiet kommer även flera gäster att delta under helgen. Bland dessa märks LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson samt Bhaskar Sunkara och Aaron Bastani, representanter för den nya vänstern i USA respektive Storbritannien. Programmet finns här: https://www.vansterpartiet.se/app/uploads/2019/09/V-dagarna_program-190919.pdf Formulär för ackreditering finns här: https://www.vansterpartiet.se/vansterdagarna/ackreditering-vansterdagarna/ För mer information, kontakta: Sam Carlshamre Vänsterpartiets kommunikationsavdelning 076-7765357 samuel.carlshamre@riksdagen.se Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64