Vänsterpartiet visar hur jämlikhet kan se ut – deltar i utställning på Fotografiska

Idag öppnar Fotografiskas stora utställning ”Bildvalet” om politisk fotokonst. Vänsterpartiet deltar med fem finstämda bildbetraktelser om allas rätt till ett liv i trygghet och gemenskap.
-   Den röda tråden i Vänsterpartiets politik är jämlikhet och vi tycker att bilderna väl speglar det medmänskliga samhälle vi skulle vilja se, ett Sverige för alla där även den minsta och sårbara räknas som lika mycket värd, säger Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiets vice ordförande.

Fotografen bakom bilderna med teman som ensamstående föräldrar och barn, flytta hemifrån, klimat, jämställdhet och kultur, är den hyllade Severus Tenenbaum, född- 84 från Östersund och själv ensamstående mamma. Severus Tenenbaum har bland annat gett ut fotoböckerna ”Emotions” med förord av Bodil Malmsten och ”Suspended”.
-  Jämställd ekonomi, skola, vård och klimatet är några av mina viktigaste frågor. Att minska klyftorna är viktigt för oss alla, säger Severus Tenenbaum.

Länk till Vänsterpartiets/Severus Tenenbaums bilder:

Plats: Fotografiska, Stadsgårdshamnen 22 Stockholm

Utställningen pågår:  22 augusti – 9 september

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år