Vänsterpartiet visar hur jämlikhet kan se ut – deltar i utställning på Fotografiska

Idag öppnar Fotografiskas stora utställning ”Bildvalet” om politisk fotokonst. Vänsterpartiet deltar med fem finstämda bildbetraktelser om allas rätt till ett liv i trygghet och gemenskap.
-   Den röda tråden i Vänsterpartiets politik är jämlikhet och vi tycker att bilderna väl speglar det medmänskliga samhälle vi skulle vilja se, ett Sverige för alla där även den minsta och sårbara räknas som lika mycket värd, säger Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiets vice ordförande.

Fotografen bakom bilderna med teman som ensamstående föräldrar och barn, flytta hemifrån, klimat, jämställdhet och kultur, är den hyllade Severus Tenenbaum, född- 84 från Östersund och själv ensamstående mamma. Severus Tenenbaum har bland annat gett ut fotoböckerna ”Emotions” med förord av Bodil Malmsten och ”Suspended”.
-  Jämställd ekonomi, skola, vård och klimatet är några av mina viktigaste frågor. Att minska klyftorna är viktigt för oss alla, säger Severus Tenenbaum.

Länk till Vänsterpartiets/Severus Tenenbaums bilder:

Plats: Fotografiska, Stadsgårdshamnen 22 Stockholm

Utställningen pågår:  22 augusti – 9 september