Vänsterpartiet/Novus: Svenskarna positiva till arbetstidsförkortning

Två av tre svenskar är positiva till arbetstidsförkortning. Det framkommer i en opinionsundersökning från Vänsterpartiet/Novus. Framför allt är stödet för kortare arbetstid stort hos kvinnor och arbetare.

Bland de som svarat på undersökningen skulle de flesta använda den extra tiden till att umgås med familj och vänner, ta hand om sin hälsa eller ägna sig åt en hobby.

– Den här undersökningen visar så tydligt är att det människor drömmer om är att tillbringa mer tid med personer de tycker om, träna någon gång i veckan, eller kanske prova på ett nytt intresse, säger han.

Att stödet för kortare arbetstid är extra stort hos kvinnor och de som jobbar inom arbetaryrken tycker inte Jonas Sjöstedt är så konstigt.

– Det är grupper som ofta har det extra tufft på arbetsmarknaden till följd av ett pressat arbetsliv. Kortare arbetstid är ett sätt att ge människor bättre livskvalitet och bättre hälsa, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

I undersökningen framkommer att knappt 8 av 10 instämmer i att kortare arbetstid skulle förbättra människors hälsa och välmående, samt minska sjukskrivning till följd av utbrändhet.

– De höga sjuktalen inte minst för psykisk ohälsa visar på att vi står inför ett val. Antingen så fortsätter vi som förut, eller så väljer vi en arbetsmarknad där vi delar på vinsterna och kortar arbetstiden, menar Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år