Vänsterpartiets 43:e kongress går av stapeln - digitalt!

När Vänsterpartiet håller sin 43:e kongress är det i en lite annorlunda form. Istället för att hela landets delegater möter upp i samma sal hålls årets kongress digitalt. För Skånes del är det 27 delegater som deltar i helgens sammankomst.

- Vi är väldigt glada att vi har kunnat lösa allt det praktiska med hjälp av tekniken var och en i sin landsände och det ska bli jätteroligt att träffa alla delegaterna, även om det blir på videolänk! Säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Det blir alltid spännande debatter med engagerade och kunniga partikamrater från hela landet, det ser vi fram emot även denna gång!

Coronapandemins framfart med ökande smittspridning i regionen påverkar såväl vardag som kongress. Dagordningen är något kortad och mötet kommer att fokusera på val av partiordförande, partistyrelse, programkommission och revision. Dessutom ska ett nytt strategidokument antas som pekar ut partiets riktning framöver.

- Det ska bli väldigt spännande att debattera och förrätta val i en form som är lite ny, men framförallt är det bra att vi kan ta de viktiga beslut som vi behöver luta oss på framöver och att vi kan göra det på ett smittsäkert sätt, menar Lisa Claesson, delegationsledare i Skåne.

För oss som vänsterparti är det viktigt med en politikutveckling som är i fas med de utmaningar mot jämlikheten vi ser idag, fortsätter hon. Det förändras hela tiden, som med LAS. Det var inte länge sedan det var helt otänkbart att S skulle inta den position mot löntagarna som de har nu. Samtidigt är det vi i Vänsterpartiet som är helt emot försämringarna som ökar i stöd. De vägval vi gör för att fortsätta driva en stark vänsterpolitik är viktiga för så många, och den utvecklingen bygger vi i Skåne på tillsammans med resten av landet nu i helgen, avslutar Lisa Claesson.

De nominerade från Skånedistriktet är:

Hanna Gedin, partistyrelsen (omval)

Pål Brunnström, partistyrelsen (omval)

Patrik Strand, partistyrelsen (nyval)

Lisa Claesson, ersättare partistyrelsen (nyval)

Jens Börjesson, programkommissionen (nyval)

Mats Olsson, programkommissionen (omval)

Mikael Persson, revisionen (omval)

Vänsterpartiets kongress pågår från kl. 13.00 lördag t.o.m. 15.00 söndag och går att följa online här.

För kontaktinformation och intervjuförfrågningar till ordförande, nominerade och delegation, se pressskontakt nedan.

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet:

V vill inte riskera kunskapscentrens arbete i Skåne13.11.2020 12:40:01 CETPressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden förslogs en översyn av de regionala kunskapscentren för att anpassa organisationen enligt ny regional standard och till viss del ersätta nuvarande strukturer med en central koordinator på regionen. Vänsterpartiet anser inte att man gått rätt till väga och att man riskerar att försöka laga något som inte är trasigt – med hög risk för försämring.