Vänsterpartiets 43:e kongress går av stapeln - digitalt!

När Vänsterpartiet håller sin 43:e kongress är det i en lite annorlunda form. Istället för att hela landets delegater möter upp i samma sal hålls årets kongress digitalt. För Skånes del är det 27 delegater som deltar i helgens sammankomst.

- Vi är väldigt glada att vi har kunnat lösa allt det praktiska med hjälp av tekniken var och en i sin landsände och det ska bli jätteroligt att träffa alla delegaterna, även om det blir på videolänk! Säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Det blir alltid spännande debatter med engagerade och kunniga partikamrater från hela landet, det ser vi fram emot även denna gång!

Coronapandemins framfart med ökande smittspridning i regionen påverkar såväl vardag som kongress. Dagordningen är något kortad och mötet kommer att fokusera på val av partiordförande, partistyrelse, programkommission och revision. Dessutom ska ett nytt strategidokument antas som pekar ut partiets riktning framöver.

- Det ska bli väldigt spännande att debattera och förrätta val i en form som är lite ny, men framförallt är det bra att vi kan ta de viktiga beslut som vi behöver luta oss på framöver och att vi kan göra det på ett smittsäkert sätt, menar Lisa Claesson, delegationsledare i Skåne.

För oss som vänsterparti är det viktigt med en politikutveckling som är i fas med de utmaningar mot jämlikheten vi ser idag, fortsätter hon. Det förändras hela tiden, som med LAS. Det var inte länge sedan det var helt otänkbart att S skulle inta den position mot löntagarna som de har nu. Samtidigt är det vi i Vänsterpartiet som är helt emot försämringarna som ökar i stöd. De vägval vi gör för att fortsätta driva en stark vänsterpolitik är viktiga för så många, och den utvecklingen bygger vi i Skåne på tillsammans med resten av landet nu i helgen, avslutar Lisa Claesson.

De nominerade från Skånedistriktet är:

Hanna Gedin, partistyrelsen (omval)

Pål Brunnström, partistyrelsen (omval)

Patrik Strand, partistyrelsen (nyval)

Lisa Claesson, ersättare partistyrelsen (nyval)

Jens Börjesson, programkommissionen (nyval)

Mats Olsson, programkommissionen (omval)

Mikael Persson, revisionen (omval)

Vänsterpartiets kongress pågår från kl. 13.00 lördag t.o.m. 15.00 söndag och går att följa online här.

För kontaktinformation och intervjuförfrågningar till ordförande, nominerade och delegation, se pressskontakt nedan.