Vänsterpartiets budgetförslag: Stärk vården och finansiera regionens verksamheter med en skattehöjning på 80 öre

Tordagen 29/11 släpper Vänsterpartiet sitt budgetförslag inför 2019. Inför Regionfullmäktige 27/11 släpps skattesatsen: en satsning för de anställda och för en jämlik sjukvård. Samtidigt lägger Allianspartierna en budget som både förvånar och upprör deras väljare.

Under flera år har Allianspartierna hävdat att vården ska spara och effektivisera och att en skattehöjning är fel väg att gå. Efter att i en hel mandatperiod har förvägrat alla sjukvårdens anställda en skattehöjning och efter att i en hel valrörelse lovat sina väljare att skatten ska ligga lägst i Sverige presenterar man nu en budget med 49 öres högre skattesats. Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson kommenterar:

- Skatten höjs med 49 öre, men resurserna läggs på hög. Sjukvården får mer resurser med ena handen, men med andra handen så tar man tillbaka nästan lika mycket i hårda krav på 2 % -iga effektiviseringar och riktade besparingar. Alliansens budgetförslag är ett skolexempel på trixande med siffror, menar hon.

Vänsterpartiets satsningar är inte bara större utan är också fördelade på andra sätt.

- I Vänsterpartiets förslag på budget höjs skatten med 80 öre precis som i tidigare års förslag. De resurserna vill vi framförallt satsa på kortare arbetstid, fler kollegor, stora satsningar på primärvården och kollektivtrafiken. Vi vill inte lägga ytterligare besparingskrav på verksamheterna - däremot behöver vi strama åt utgifterna vad gäller den privata vårdmarknaden och dess vinstuttag, avslutar Sara Svensson.

Sara Svensson kommer att finnas tillgänlig i Regionhuset i Kristianstad under tisdagen för att svara på frågor kring Vänsterpartiets regionala budgetförslag. Budgeten släpps i sin helhet torsdag 29/11 (separat pressinbjudan utkommer inom kort).

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett stort misstag av Alliansen att avveckla demensvården i Skåne4.4.2019 16:40:05 CESTPressmeddelande

Demenssjukdom är vanligt förekommande och drabbar ofta både den insjuknade och de anhöriga hårt. En diagnos tidigt i sjukdomsförloppet kan göra mycket stor skillnad för grad av ohälsa och kan underlätta behandling för alla inblandade. Det möjliggör också för en enklare planering av vårdplatser i regionen. Alliansen drar nu in finansieringen, 4 miljoner, som var avsatta för ett fortsatt arbete med den skånska demensstrategin.

Skånska vänsterpartister djupt oroade över utvecklingen för Arbetsförmedlingen1.4.2019 15:43:44 CESTPressmeddelande

Resultatet av Moderaternas och Kristdemokraternas budget träder nu i kraft. Samtliga fem högerpartier släppte fram en budget med starkt negativa följder för den gemensamma välfärden. Stora nedskärningar gör att 17/23 av Arbetsförmedlingens skånska kontor nu tvingas stänga och medför en oviss framtid för de anställda och de inskrivna. Som kommunala företrädare för Vänsterpartiet väcker beskedet både ilska, sorg och många frågor. Skåne drabbas hårt av de många nedläggningarna, samtidigt som vi är en region som redan har låg sysselsättning i nationella jämförelser. Nu minskar samhällsservicen och därmed möjligheterna för våra invånare ytterligare. Arbetsförmedlingen har i sitt uppdrag väl inarbetade strategier för arbete med rehabilitering, anpassade arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning och etablering av nyanlända. Vi ser det som oerhört viktigt att dessa grupper fortsatt får stöd i sina processer. Skåne ska vara till för alla – inte bara de med starkast förutsättningar för