Vänsterpartiets budgetförslag: Stärk vården och finansiera regionens verksamheter med en skattehöjning på 80 öre

Tordagen 29/11 släpper Vänsterpartiet sitt budgetförslag inför 2019. Inför Regionfullmäktige 27/11 släpps skattesatsen: en satsning för de anställda och för en jämlik sjukvård. Samtidigt lägger Allianspartierna en budget som både förvånar och upprör deras väljare.

Under flera år har Allianspartierna hävdat att vården ska spara och effektivisera och att en skattehöjning är fel väg att gå. Efter att i en hel mandatperiod har förvägrat alla sjukvårdens anställda en skattehöjning och efter att i en hel valrörelse lovat sina väljare att skatten ska ligga lägst i Sverige presenterar man nu en budget med 49 öres högre skattesats. Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson kommenterar:

- Skatten höjs med 49 öre, men resurserna läggs på hög. Sjukvården får mer resurser med ena handen, men med andra handen så tar man tillbaka nästan lika mycket i hårda krav på 2 % -iga effektiviseringar och riktade besparingar. Alliansens budgetförslag är ett skolexempel på trixande med siffror, menar hon.

Vänsterpartiets satsningar är inte bara större utan är också fördelade på andra sätt.

- I Vänsterpartiets förslag på budget höjs skatten med 80 öre precis som i tidigare års förslag. De resurserna vill vi framförallt satsa på kortare arbetstid, fler kollegor, stora satsningar på primärvården och kollektivtrafiken. Vi vill inte lägga ytterligare besparingskrav på verksamheterna - däremot behöver vi strama åt utgifterna vad gäller den privata vårdmarknaden och dess vinstuttag, avslutar Sara Svensson.

Sara Svensson kommer att finnas tillgänlig i Regionhuset i Kristianstad under tisdagen för att svara på frågor kring Vänsterpartiets regionala budgetförslag. Budgeten släpps i sin helhet torsdag 29/11 (separat pressinbjudan utkommer inom kort).

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.