Vänsterpartiets budgetförslag: Stärk vården och finansiera regionens verksamheter med en skattehöjning på 80 öre

Tordagen 29/11 släpper Vänsterpartiet sitt budgetförslag inför 2019. Inför Regionfullmäktige 27/11 släpps skattesatsen: en satsning för de anställda och för en jämlik sjukvård. Samtidigt lägger Allianspartierna en budget som både förvånar och upprör deras väljare.

Under flera år har Allianspartierna hävdat att vården ska spara och effektivisera och att en skattehöjning är fel väg att gå. Efter att i en hel mandatperiod har förvägrat alla sjukvårdens anställda en skattehöjning och efter att i en hel valrörelse lovat sina väljare att skatten ska ligga lägst i Sverige presenterar man nu en budget med 49 öres högre skattesats. Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson kommenterar:

- Skatten höjs med 49 öre, men resurserna läggs på hög. Sjukvården får mer resurser med ena handen, men med andra handen så tar man tillbaka nästan lika mycket i hårda krav på 2 % -iga effektiviseringar och riktade besparingar. Alliansens budgetförslag är ett skolexempel på trixande med siffror, menar hon.

Vänsterpartiets satsningar är inte bara större utan är också fördelade på andra sätt.

- I Vänsterpartiets förslag på budget höjs skatten med 80 öre precis som i tidigare års förslag. De resurserna vill vi framförallt satsa på kortare arbetstid, fler kollegor, stora satsningar på primärvården och kollektivtrafiken. Vi vill inte lägga ytterligare besparingskrav på verksamheterna - däremot behöver vi strama åt utgifterna vad gäller den privata vårdmarknaden och dess vinstuttag, avslutar Sara Svensson.

Sara Svensson kommer att finnas tillgänlig i Regionhuset i Kristianstad under tisdagen för att svara på frågor kring Vänsterpartiets regionala budgetförslag. Budgeten släpps i sin helhet torsdag 29/11 (separat pressinbjudan utkommer inom kort).

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.