Vänstersatsning kan ge Skåne 1,3 miljarder extra till vård, skola och omsorg

Idag meddelande Vänsterpartiet ett krav till regeringen om en extra satsning på 10 miljarder för kommuner och regioner. Krispengarna ska lindra de stora nedskärningar som många regioner och kommuner kommer att behöva genomföra under 2020 och se till att den grundläggande välfärden kan upprätthållas.

- Vi står inför en stor välfärdskris där skånska alliansstyren i region och kommuner reagerar med nedskärningar i det som vi äger gemensamt. Skåne behöver en stark välfärd som kommer alla till dels och 1,3 extra miljarder under 2020 hade kunnat göra stor skillnad för vård, skola och omsorg! För oss i Vänsterpartiet är välfärden grundläggande för att bygga ett jämlikt samhälle, menar Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet Skåne.

Kravet innebär att regeringen skyndsamt avsätter medel i en extra ändringsbudget. I förslaget går 2/3 av de 10 miljarderna till kommunerna och 1/3 till regionerna.

- I Region Skåne vill vi att satsningen går till vårdpersonalen för att stärka arbetsmiljön och bidra till kortare väntetider. Arbetsmiljön måste förbättras för att kunna ge en tillgänglig, jämlik och patientsäker vård för alla skåningar. Det är vägen fram, snarare än den besparings- och privatiseringspolitik som alliansen just nu levererar, avslutar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne.

Läs mer om kravet på krispengar till kommuner och regioner här.

V vill se regionala åtgärder för att hantera varsel inom tåg- och busstrafiken16.6.2020 13:24:54 CESTPressmeddelande

Den senaste veckan har det rapporterats om trafikbolag som väljer att varsla sin personal mitt under pågående covid-19kris. För tillfället rör det sig om 300 respektive cirka 250 anställda på de två aktuella bolagen som anställer personal inom tåg- och busstrafik. Vänsterpartiet vill nu att Region Skåne tar sitt ansvar och försöker förhindra varsel inom välfärden.