Vår ekonomi firar 30 år

Studentlitteratur och Ekonomifakta hälsar välkomna till ett spännande samtal om global och svensk ekonomi under 30 år.

Boken Vår ekonomi ges ut av förlaget Studentlitteratur.

I år är det 30 år sedan första upplagan av Sveriges mest sålda lärobok i ekonomi gavs ut – Klas Eklunds ”Vår ekonomi”.

Lagom till 30-årsjubileet kommer nu den 14e, rejält reviderade upplagan. Mycket har hänt sedan 1987: Rekordhöga räntor har blivit rekordlåga. Planekonomin har gått hädan. Euron har fötts. Tillväxten har ifrågasatts. Finanskriser har duggat tätt. Kina har blivit stormakt. Världen har krympt.

Vad kan vi lära av de gångna 30 åren? Hur ser framtiden ut? Tar robotarna över? Hur hantera integrationen? Är låga räntor här för att stanna?

Detta diskuteras av Klas Eklund (Seniorekonom SEB), Ann Öberg (Chefsekonom Handelsbanken) och Anders Borg (fd finansminister).

Samtalet leds av Mia Odabas.

Anmälan till evenemanget sker via länk: https://www.studentlitteratur.se/firavarekonomi

NÄR?

Frukostseminarium 4 december, 08.30 – 10.00.
Macka och kaffe från 08.00.

VAR?

Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm

Seminariet är kostnadsfritt.

Om du deltar på seminariet kan du köpa den nya upplagan av Vår ekonomi till specialpriset 200 kr inkl moms – och få den signerad av författaren.

Boken Vår ekonomi ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har drygt 130 anställda.

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Kurslitteraturprisets hederspris till modern bok om avtalsrätt16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Rättspraxis och doktrin spelar idag en viktig roll när det gäller att anpassa avtalsrätten till moderna förhållanden. Genom att den på ett begripligt och överskådligt sätt fångar vad som numera gäller i svensk avtalsrätt belönas boken Avtal med Kurslitteraturprisets hederspris 2017. – Avtalsrätt är ett mycket centralt och praktiskt viktigt rättsområde. Det är därför angeläget att den kurslitteratur som används på universitet och högskolor speglar den utveckling som sker, säger bokens författare Rolf Dotevall.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.