Vår ekonomi firar 30 år

Studentlitteratur och Ekonomifakta hälsar välkomna till ett spännande samtal om global och svensk ekonomi under 30 år.

Boken Vår ekonomi ges ut av förlaget Studentlitteratur.

I år är det 30 år sedan första upplagan av Sveriges mest sålda lärobok i ekonomi gavs ut – Klas Eklunds ”Vår ekonomi”.

Lagom till 30-årsjubileet kommer nu den 14e, rejält reviderade upplagan. Mycket har hänt sedan 1987: Rekordhöga räntor har blivit rekordlåga. Planekonomin har gått hädan. Euron har fötts. Tillväxten har ifrågasatts. Finanskriser har duggat tätt. Kina har blivit stormakt. Världen har krympt.

Vad kan vi lära av de gångna 30 åren? Hur ser framtiden ut? Tar robotarna över? Hur hantera integrationen? Är låga räntor här för att stanna?

Detta diskuteras av Klas Eklund (Seniorekonom SEB), Ann Öberg (Chefsekonom Handelsbanken) och Anders Borg (fd finansminister).

Samtalet leds av Mia Odabas.

Anmälan till evenemanget sker via länk: https://www.studentlitteratur.se/firavarekonomi

NÄR?

Frukostseminarium 4 december, 08.30 – 10.00.
Macka och kaffe från 08.00.

VAR?

Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm

Seminariet är kostnadsfritt.

Om du deltar på seminariet kan du köpa den nya upplagan av Vår ekonomi till specialpriset 200 kr inkl moms – och få den signerad av författaren.

Boken Vår ekonomi ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har drygt 130 anställda.

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.