Vår ekonomi firar 30 år

Studentlitteratur och Ekonomifakta hälsar välkomna till ett spännande samtal om global och svensk ekonomi under 30 år.

Boken Vår ekonomi ges ut av förlaget Studentlitteratur.

I år är det 30 år sedan första upplagan av Sveriges mest sålda lärobok i ekonomi gavs ut – Klas Eklunds ”Vår ekonomi”.

Lagom till 30-årsjubileet kommer nu den 14e, rejält reviderade upplagan. Mycket har hänt sedan 1987: Rekordhöga räntor har blivit rekordlåga. Planekonomin har gått hädan. Euron har fötts. Tillväxten har ifrågasatts. Finanskriser har duggat tätt. Kina har blivit stormakt. Världen har krympt.

Vad kan vi lära av de gångna 30 åren? Hur ser framtiden ut? Tar robotarna över? Hur hantera integrationen? Är låga räntor här för att stanna?

Detta diskuteras av Klas Eklund (Seniorekonom SEB), Ann Öberg (Chefsekonom Handelsbanken) och Anders Borg (fd finansminister).

Samtalet leds av Mia Odabas.

Anmälan till evenemanget sker via länk: https://www.studentlitteratur.se/firavarekonomi

NÄR?

Frukostseminarium 4 december, 08.30 – 10.00.
Macka och kaffe från 08.00.

VAR?

Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm

Seminariet är kostnadsfritt.

Om du deltar på seminariet kan du köpa den nya upplagan av Vår ekonomi till specialpriset 200 kr inkl moms – och få den signerad av författaren.

Boken Vår ekonomi ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.