Var femte fritidshusägare oroar sig för stormskador

Hösten innebär kraftigare vindar och enligt en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL är var femte fritidshusägare orolig för att drabbas av stormskador.

Hus: S11263 Foto: NOVASOL (för webb)

21 procent av fritidshusägarna är oroliga för stormskador när huset står tomt, det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

- Det är viktigt att hålla koll på vädret i området där fritidshuset står, så man är förbered på storm. Eftersom fritidshus i genomsnitt används bara 55 dagar om året, kan det dröja innan man upptäcker en skada, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL

6 tips vid storm

Ska man inte vara i sitt fritidshus på ett tag, så är det viktigt att man förbereder sig. Här kommer 6 olika tips som man alltid bör göra innan man lämnar sitt fritidshus. Speciellt under den tiden på året då det är mer vanligt med stormar, som höst och vinter.

• Ställ undan allt på trädgården som kan blåsa iväg
  • Har du en studsmatta se till att skaffa ett förankringsset eller att den står i lä
  • Se till att ta ner dåliga träd
  • Kolla så att inga takpannor är lösa
  • Dra ut alla kontakter
  • Se över din försäkring om du behöver göra en uppgradering

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Hus: S11263 Foto: NOVASOL (för webb)