Var femte fritidshusägare oroar sig för stormskador

Hösten innebär kraftigare vindar och enligt en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL är var femte fritidshusägare orolig för att drabbas av stormskador.

Hus: S11263 Foto: NOVASOL (för webb)

21 procent av fritidshusägarna är oroliga för stormskador när huset står tomt, det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

- Det är viktigt att hålla koll på vädret i området där fritidshuset står, så man är förbered på storm. Eftersom fritidshus i genomsnitt används bara 55 dagar om året, kan det dröja innan man upptäcker en skada, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL

6 tips vid storm

Ska man inte vara i sitt fritidshus på ett tag, så är det viktigt att man förbereder sig. Här kommer 6 olika tips som man alltid bör göra innan man lämnar sitt fritidshus. Speciellt under den tiden på året då det är mer vanligt med stormar, som höst och vinter.

• Ställ undan allt på trädgården som kan blåsa iväg
  • Har du en studsmatta se till att skaffa ett förankringsset eller att den står i lä
  • Se till att ta ner dåliga träd
  • Kolla så att inga takpannor är lösa
  • Dra ut alla kontakter
  • Se över din försäkring om du behöver göra en uppgradering

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Hus: S11263 Foto: NOVASOL (för webb)

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä