Var femte svensk avger nyårslöfte om kost

20 procent av svenskarna har avgett eller ska avge ett nyårslöfte som handlar om kost inför 2020. Nästan var tredje har gjort det någon gång de senaste fem åren. Det visar en undersökning som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Simple Feast.

I en undersökning som tittar på svenskarnas nyårslöften kring kost, hälsa och träning, svarar nästan var tredje svensk (28 procent) att de har avgett ett nyårslöfte som handlar om kost under de senaste fem åren. Allra vanligast är det bland kvinnor mellan 18 och 29 år (55 procent). Var femte svensk (20 procent) har redan avgett eller kommer att avge ett nyårslöfte om kost inför år 2020. Flest med den ambitionen finns bland kvinnor i åldrarna 18 till 29 år (36 procent).

- Jag tycker det är positivt att många är intresserade av att lägga om sina kost- och levnadsvanor, det är det första steget för att kunna skapa förändring. Samtidigt visar statistik att en förkrossande majoritet av alla nyårslöften bryts redan innan januari månad tagit slut. Det visar att riktig förändring inte är någon quick fix utan tar tid, säger Maximilian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.

Simple Feast har lanserat en kampanj med budskapet ”Vi vill inte vara ditt nyårslöfte”. Tanken bakom kampanjen är att få fler att byta till en mer hållbar och långsiktig kosthållning, snarare än att avge kortsiktiga löften som kan vara svåra att hålla.

- Ett bra sätt att kunna bli långsiktig med sina ambitioner kring att ändra sin kost, är att ta hjälp av inspiration, matlagning och recept. Det är sällan bra att bara skära bort vissa dela ur sin kost utan att ersätta det med något annat. Äter man för få kalorier blir man heller inte mätt och då är det lättare att falla tillbaka i dåliga matvanor. Det är därför långsiktighet och hållbarhet är så viktigt, säger Maximilian Lundin.

Har du under de senaste fem åren avlagt nyårslöfte om kost?

Ja, varje år

Ja, 2–4 gånger

Ja, en gång

Nej

Har inte avlagt nyårslöften senaste fem åren

TOTALT

Har du/Kommer du att avge ett nyårslöfte om kost för år 2020?

Ja, definitivt

Ja, troligtvis

Nej

Jag kommer inte avge något löfte