Var femte svensk planerar att byta jobb under 2021

Var femte svensk, 20 procent, planerar att byta arbetsgivare under 2021. Nio av tio, 88 procent, uppger samtidigt att det är viktigt att arbetsgivaren erbjuder tjänstepension. Det visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum har beställt.

Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

–Undersökningen visar tydligt att nästan alla vill att arbetsgivaren erbjuder tjänstepension. Ett bra råd till den som söker nytt jobb är att ta reda på om arbetsgivaren erbjuder tjänstepension. Finns det kollektivavtal ingår det alltid tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Bland svenskar i åldersgruppen 25-39 år är var fjärde, 28 procent, på väg till en ny arbetsgivare. I åldersgruppen 55-65 år är det knappt var tionde, 8 procent. Genomsnittet för alla åldersgrupper är 20 procent, enligt Sifoundersökningen.

Nio av tio svenskar, 88 procent, tycker samtidigt att det är viktigt att arbetsgivaren erbjuder tjänstepension när de byter jobb.

– Den som saknar tjänstepension får som pensionär många gånger klara sig på mindre än hälften av den tidigare lönen i allmän pension. Den som har tjänstepension får istället två tredjedelar av den tidigare lönen i pension, säger Tomas Carlsson.

Pressbilder på Tomas Carlsson

Faktarutor:
- Pensionsexpertens tips för tjänstepension på nya jobbet
- Om undersökningen

Pensionsexpertens tips för tjänstepension på nya jobbet

- Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår alltid tjänstepension. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP kan du vara säker på att få bra villkor, som låga avgifter och möjlighet till hög avkastning.

- Var särskilt uppmärksam på vilka avgifter du betalar för sparandet. Små avgifter får stor betydelse över lång tid. Genomsnittsavgiften inom ITP är låga 0,3 procent. 1,3 procent är genomsnittet för alla fonder på den öppna marknaden och 2,3 procent är en vanlig avgiftsnivå i många tjänstepensioner utanför kollektivavtalet.

- Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta premienivå kan vara mellan 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar. Ju högre lön, desto högre procentsats krävs för att kompensera för inkomsttaket för den allmänna pensionen som går vid en lön över 42 625 kronor i månaden.

Den webbaserade undersökningen genomfördes av Sifo under perioden 10-14 december 2020. 1 014 svenskar mellan 25–65 år och som inte har gått i pension fick frågan: ”Planerar du att byta arbetsgivare under nästa år, eller gör du inte det?”. 6 procent svarade ”ja, absolut”, 14 procent ”ja, troligen”, 45 procent ”nej, troligen inte” och 27 procent ”nej, absolut inte”. ”Tveksam, vet ej” svarade 9 procent.

Samt frågan: ”När du byter jobb, hur viktigt är det att arbetsgivaren erbjuder tjänstepension?”. 66 procent svarade ”mycket viktigt”, 22 procent ”ganska viktigt”, 3 procent svarade ”ganska oviktigt” och 1 procent svarade ”helt oviktigt”. ”Tveksam, vet ej” svarade 8 procent.

Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

Collectum förmedlade 49 miljarder kronor i premier under 2019 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se