Ticket

Var femte svensk planerar fler utlandsresor i år än i fjol

Dela

20 procent av svenskarna planerar att åka på fler semesterresor utomlands i år jämfört med under 2018. Den främsta anledningen till fler resor är större lust att upptäcka världen. Lika många planerar att åka på färre utlandsresor i år, främst på grund av miljöpåverkan och förändrad familjesituation. Detta visar Tickets Sifoundersökning.

- Vi har under ett par år sett trenden att vilja uppleva så mycket som möjligt under en semesterresa utomlands. Även om det finns mycket att upptäcka inom Sverige så efterfrågar många svenskar även spännande kulturkrockar, mat från andra kök och upplevelser som bara ett annat land kan ge, säger Michael Kapil, Marknadschef hos Ticket.

Många svenska resenärer planerar att resa på fler utlandssemestrar under 2019 jämfört med förra året. Anledningarna till detta kan vara många, men främst påverkar lusten att se och upptäcka nya, spännande platser och möta människor från andra kulturer. Nästan var femte av de svenskar som planerar att resa mer uppger att de är på grund av en förändring i arbetssituationen som tillåter dem att göra fler utlandsresor, nästan lika många att det är på grund av ändrade inkomstförhållanden, medan endast 5 procent menar att det ökade antalet resor beror på att de genom t.ex. arv eller lottovinst har fått pengar som möjliggör resandet.

Lika många svenskar som planerar fler resor under 2019, planerar istället att minska antalet resor. Den största anledningen till detta är att de inte vill resa på grund av miljöpåverkan (35 procent). Förändring i familjesituationen är också en bidragande faktor (19 procent) till ett minskat resande, tillsammans med arbetssituationen (15 procent) och ändrade inkomstförhållanden (13 procent). 13 procent chansar på att sommarens hittills instabila väder förbättras, och att årets sommar blir lika varm som i fjol.

Av vilka anledningar kommer du göra fler antal utlandssemestrar i år jämfört med 2018?

  1. Större lust att upptäcka världen, 25 procent
  2. Min familjesituation, 23 procent
  3. Min arbetssituation, 18 procent
  4. Ändrade inkomstförhållanden, 16 procent
  5. Min egen hälsa, 10 procent
  6. Fått pengar (arv, lottovinst etc.), 5 procent
  7. Familjens/närståendes hälsa, 3 procent
  8. Annan anledning, 24 procent
  9. Tveksam, vet ej, 5 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, de respondenter som uppgett att de planerar fler utlandsresor i år jämfört med i fjol.


För mer information kontakta:

Michael Kapil
Marknadschef Ticket
michael.kapil@ticket.se, 072-533 13 01

Kontakter

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Kraftigt ökande resebokningar sedan midsommar9.7.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Sommarens väder har bjudit på ostadiga prognoser, kyliga temperaturer och en hel del regn – långt ifrån fjolårets sol och värme. Detta har lett till en kraftig ökning av antalet resebokningar. Bara sedan midsommar ökar bokningarna med drygt 33 procent. Främst vill svenskarna till soliga och varma resmål runt Medelhavet samt några klassiska storstäder i Europa, enligt färsk statistik från Ticket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum