Var femte svensk planerar fler utlandsresor i år än i fjol

20 procent av svenskarna planerar att åka på fler semesterresor utomlands i år jämfört med under 2018. Den främsta anledningen till fler resor är större lust att upptäcka världen. Lika många planerar att åka på färre utlandsresor i år, främst på grund av miljöpåverkan och förändrad familjesituation. Detta visar Tickets Sifoundersökning.

- Vi har under ett par år sett trenden att vilja uppleva så mycket som möjligt under en semesterresa utomlands. Även om det finns mycket att upptäcka inom Sverige så efterfrågar många svenskar även spännande kulturkrockar, mat från andra kök och upplevelser som bara ett annat land kan ge, säger Michael Kapil, Marknadschef hos Ticket.

Många svenska resenärer planerar att resa på fler utlandssemestrar under 2019 jämfört med förra året. Anledningarna till detta kan vara många, men främst påverkar lusten att se och upptäcka nya, spännande platser och möta människor från andra kulturer. Nästan var femte av de svenskar som planerar att resa mer uppger att de är på grund av en förändring i arbetssituationen som tillåter dem att göra fler utlandsresor, nästan lika många att det är på grund av ändrade inkomstförhållanden, medan endast 5 procent menar att det ökade antalet resor beror på att de genom t.ex. arv eller lottovinst har fått pengar som möjliggör resandet.

Lika många svenskar som planerar fler resor under 2019, planerar istället att minska antalet resor. Den största anledningen till detta är att de inte vill resa på grund av miljöpåverkan (35 procent). Förändring i familjesituationen är också en bidragande faktor (19 procent) till ett minskat resande, tillsammans med arbetssituationen (15 procent) och ändrade inkomstförhållanden (13 procent). 13 procent chansar på att sommarens hittills instabila väder förbättras, och att årets sommar blir lika varm som i fjol.

Av vilka anledningar kommer du göra fler antal utlandssemestrar i år jämfört med 2018?

1. Större lust att upptäcka världen, 25 procent
  2. Min familjesituation, 23 procent
  3. Min arbetssituation, 18 procent
  4. Ändrade inkomstförhållanden, 16 procent
  5. Min egen hälsa, 10 procent
  6. Fått pengar (arv, lottovinst etc.), 5 procent
  7. Familjens/närståendes hälsa, 3 procent
  8. Annan anledning, 24 procent
  9. Tveksam, vet ej, 5 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, de respondenter som uppgett att de planerar fler utlandsresor i år jämfört med i fjol.

Michael Kapil
Marknadschef Ticket
michael.kapil@ticket.se, 072-533 13 01

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se

Jul och nyår: årets semesterraketer10.12.2019 07:20:00 CETPressmeddelande

En blandning av sol, bad och storstad – så sammanfattas årets semesterraketer kring jul och nyår. När direktflygen till thailändska Phuket är färre än i fjol, vilket får konsekvensen lägre antal resebokningar, ökar istället grannregionen Krabi. Många svenska resenärer lockas även av storstäder som London, New York, Lissabon och Tokyo, som ökar kraftigt inför årets jul- och nyårsfirande enligt ny statistik från Ticket.

Maximera ledigheten i jul – mest populära resmålet19.11.2019 11:19:48 CETPressmeddelande

De röda dagarna under årets jul- och nyårsledighet infaller mycket fördelaktigt för alla arbetstagare. Många svenskar passar på att ta långledigt, flyr eventuell julstress och firar istället julafton utomlands. Mest populära resmålet för ett julfirande utomlands är Gran Canaria, följt av Phuket. Teneriffa och Krabi ökar dock antalet resebokningar mest, enligt färsk statistik från Ticket.