Var femte svensk planerar fler utlandsresor i år än i fjol

20 procent av svenskarna planerar att åka på fler semesterresor utomlands i år jämfört med under 2018. Den främsta anledningen till fler resor är större lust att upptäcka världen. Lika många planerar att åka på färre utlandsresor i år, främst på grund av miljöpåverkan och förändrad familjesituation. Detta visar Tickets Sifoundersökning.

- Vi har under ett par år sett trenden att vilja uppleva så mycket som möjligt under en semesterresa utomlands. Även om det finns mycket att upptäcka inom Sverige så efterfrågar många svenskar även spännande kulturkrockar, mat från andra kök och upplevelser som bara ett annat land kan ge, säger Michael Kapil, Marknadschef hos Ticket.

Många svenska resenärer planerar att resa på fler utlandssemestrar under 2019 jämfört med förra året. Anledningarna till detta kan vara många, men främst påverkar lusten att se och upptäcka nya, spännande platser och möta människor från andra kulturer. Nästan var femte av de svenskar som planerar att resa mer uppger att de är på grund av en förändring i arbetssituationen som tillåter dem att göra fler utlandsresor, nästan lika många att det är på grund av ändrade inkomstförhållanden, medan endast 5 procent menar att det ökade antalet resor beror på att de genom t.ex. arv eller lottovinst har fått pengar som möjliggör resandet.

Lika många svenskar som planerar fler resor under 2019, planerar istället att minska antalet resor. Den största anledningen till detta är att de inte vill resa på grund av miljöpåverkan (35 procent). Förändring i familjesituationen är också en bidragande faktor (19 procent) till ett minskat resande, tillsammans med arbetssituationen (15 procent) och ändrade inkomstförhållanden (13 procent). 13 procent chansar på att sommarens hittills instabila väder förbättras, och att årets sommar blir lika varm som i fjol.

Av vilka anledningar kommer du göra fler antal utlandssemestrar i år jämfört med 2018?

1. Större lust att upptäcka världen, 25 procent
  2. Min familjesituation, 23 procent
  3. Min arbetssituation, 18 procent
  4. Ändrade inkomstförhållanden, 16 procent
  5. Min egen hälsa, 10 procent
  6. Fått pengar (arv, lottovinst etc.), 5 procent
  7. Familjens/närståendes hälsa, 3 procent
  8. Annan anledning, 24 procent
  9. Tveksam, vet ej, 5 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, de respondenter som uppgett att de planerar fler utlandsresor i år jämfört med i fjol.

Michael Kapil
Marknadschef Ticket
michael.kapil@ticket.se, 072-533 13 01

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se

Höstlovets charterraketer15.10.2019 09:31:42 CESTPressmeddelande

Höstlovet är en av svenskarnas mest intensiva resveckor under hela året, och många passar på att resa utomlands för ett avbrott i höstvardagen. Favoriten Gran Canaria är det mest populära resmålet, men minskar dock bokningarna med 15 procent jämfört med förra året. Istället lockar grannön Lanzarote allt fler svenskar, och ökar antalet resebokningar med 64 procent under höstlovsveckan, enligt färsk statistik från Ticket.

Minskade resor till Hong Kong på grund av demonstrationer – andra asiatiska storstäder ökar19.9.2019 09:13:48 CESTPressmeddelande

Hong Kong, en av Asiens främsta och mest spännande storstäder, har under de senaste åren lockat fler och fler svenska resenärer. De demonstrationer och protester mot ett ökande kinesiskt inflytande, som ökade i intensitet från och med juni i år, har dock fått konsekvenser för resebokningarna till Hong Kong som minskat med drygt 25 procent, enligt färsk statistik från Ticket.