Var fjärde arbetsgivare glesar inte ut sittplatser

Dela

Att arbetsgivare följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer är avgörande för att begränsa smittspridningen. En ny undersökning från Akavia visar att många arbetsgivare brister när det gäller att anpassa arbetstiden efter rusningstrafiken och att glesa ut sittplatser. Akademikerförbundet uppmanar till ett större ansvarstagande.

– Resultaten visar att många arbetsgivare behöver ta ett större ansvar för att minska smittspridningen. Utmaningarna på många arbetsplatser är betydande i spåren av coronapandemin. Vi vill vara en konstruktiv part i arbetet med att identifiera långsiktigt hållbara åtgärder som kan bidra till en minskad smittspridning, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

I den föreskrift som gäller från den 1 april i år slår Folkhälsomyndigheten fast att arbetsgivarna bör säkerställa att de vidtar åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19. Föreskriften innehåller också konkreta åtgärder. En undersökning bland Akavias medlemmar, som finns inom alla sektorer på arbetsmarknaden, visar att rekommendationerna på ett övergripande plan följs. Att undvika onödiga resor och möjlighet att tvätta händerna är de råd som efterlevs i högst utsträckning.

Men när det gäller rådet att anpassa arbetstiden för att undvika rusningstrafik anser endast drygt hälften att råden följs. Sämst är efterlevnaden i kommunal sektor, bäst är den i privat sektor. Att glesa ut sittplatser är ett annat råd som många arbetsgivare inte följer. Här utmärker sig statlig sektor positivt. Störst är förbättringspotentialen inom kommunerna, där sju av tio följer råden.

En stor grupp av de som ingår i undersökningen arbetar hemifrån med anledning av covid-19, något som är en av rekommendationerna. Samtidigt uppger drygt fyra av tio att arbetsgivaren inte har förändrat de tekniska lösningarna för att underlätta arbetet hemifrån.

– Arbetsplatser runt om i landet har en central roll när det handlar om att bidra till den uthållighet som är nödvändig för att minska smittspridningen. Arbete hemifrån är en viktig åtgärd och vi uppmanar arbetsgivarna att se över det tekniska stödet så att arbetet på distans ska fungera så bra som möjligt, säger Daniel Lind, chefekonom på Akavia.

Tabell: Efterlevnad av rekommendationer uppdelat på sektor (Antal svarande 2 206)

Följer råden i hög eller mycket hög utsträckning

Alla

Privat

Statlig

Kommunal

Medarbetarna kan regelbundet tvätta händerna eller annars använda handsprit

97%

98%

96%

94%

Onödiga resor undviks

97%

96%

97%

96%

Möten hålls digitalt

93%

94%

92%

91%

Sprida information om covid-19 och hur arbetsgivaren begränsar smittspridningen

90%

90%

92%

87%

Medarbetarna arbetar hemifrån

86%

87%

87%

80%

Grupper med flera medarbetare undviks, särskilt i trånga utrymmen

85%

86%

85%

82%

Sittplatser glesas ut

76%

76%

79%

70%

Arbetstiderna anpassas för att undvika rusningstrafik

53%

57%

50%

40%

Undersökningen gjordes genom ett urval och gick ut till 9757 medlemmar. Urvalet stratifierades utifrån ålder, sektor och profession för att säkerställa att alla dessa grupper skulle få statistisk säkerställda resultat. 2785 personer besvarade enkäten vilken ger en svarsfrekvens på 29%. Svaren är därefter vägda för att de ska vara representativa för medlemskåren.

Kontakter

Om

Akavia
Akavia
Box 5167
102 44 Stockholm

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för jurister, ekonomer, samhällsvetare, personalvetare, IT- akademiker och kommunikatörer. Med 130 000 medlemmar är vi näst största förbund inom Saco. Vi arbetar för att akademiker ska få full utväxling på sin utbildning.

Följ Akavia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Akavia

Ny fackförbundstidning ser dagens ljus29.6.2020 06:46:00 CESTPressmeddelande

I september lanseras Akavias nya medlemstidning. Samtidigt läggs medlemstidningarna Jusektidningen Karriär och Civilekonomen ner. Den nya tidningens namn är Akavia Aspekt, och ett mål är att erbjuda mer material riktat till förbundets olika medlemsgrupper. Akavia bildades den 1 januari 2020 av tidigare Jusek och Civilekonomerna. Förbundet, som samlar 130 000 akademiker inom det samhällsvetenskapliga området, får i september en ny medlemstidning. De tidigare förbundens medlemstidningar kommer i samband med detta av avvecklas. – Ett viktigt mål är att skapa ett innehåll som är användbart i medlemmarnas jobbvardag. Det vill vi bland annat göra genom artiklar som är riktade till de olika yrkesgrupperna, säger Sofia Callius, tillträdande chefredaktör för Akavia Aspekt. Den nya tidningen kommer också att satsa på djuplodande material. Det efterfrågas i läsarundersökningar, som också visar att medlemmarna vill ha innehåll om verktyg som kan ge stöd i yrkeslivet och viktiga trender i arbetsliv

Akavia värvar erfaren journalist25.6.2020 06:53:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Akavia rekryterar Caroline Cederquist, senast presschef inom moderaterna. Hon har mångårig erfarenhet från några av Sveriges största nyhetsredaktioner. På Akavia ska hon ansvara för förbundets pressarbete. – Akavia har som nybildat förbund med 130 000 medlemmar stora möjligheter att ge akademiker en starkare röst i debatten. Jag ser mycket fram emot att vara med och positionera Akavia som en ledande opinionsbildare, säger Caroline Cederquist. Caroline Cederquist har en bred journalistbakgrund och har haft olika roller på några av landets största redaktioner. Hon har bland annat arbetat på DN, SvD och TT. De senaste åren har hon arbetat med press och kommunikation på Polismyndigheten och för Moderaterna. – Akavias pressfunktion har nyckelroll när det handlar om att sätta det nya förbundet på kartan och att ta plats i debatten. Carolines erfarenheter och kunskaper kommer att bidra till att vi kan flytta fram våra positioner, säger Elsa Saboonchi, chef för Marknad och

Många chefer hårt pressade av krisen11.6.2020 09:46:32 CESTPressmeddelande

Många chefer har fått en hög arbetsbelastning och upplever att stressen i arbetet har ökat till följd av covid-19. Samtidigt upplever många att balansen mellan arbete och fritid har förbättrats. Det visar nya siffror från Akavia. – Chefens roll är särskilt viktig i kristider och vi ser att cheferna drar ett tungt lass. Arbetsgivare måste både säkerställa att chefer har de verktyg som krävs för att hantera den svåra situation många organisationer befinner sig i, säger Lee Wermelin, ordförande för Akavia. En ny undersökning från Akavia visar att cheferna är en av de grupper som påverkats mest negativt av pandemin. Många ställs inför svåra beslut. Nära en tredjedel av Akavias chefsmedlemmar i privat sektor har tvingats permittera, varsla eller säga upp medarbetare. Drygt hälften upplever att arbetsbelastningen har ökat som en följd av covid-19. Motsvarande siffra för medlemmarna som helhet är en av tre. Hälften av cheferna upplever också att stressen i arbetet har ökat. Samtidigt upplever

Covid-19 ökar stressen bland statligt anställda3.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

En stor grupp statligt anställda akademiker har arbetsuppgifter som uppstått med anledning av covid-19. Av dessa utför en majoritet även sina ordinarie arbetsuppgifter. Detta har lett till en dramatisk ökning av stressen i arbetet. Det visar en medlemsundersökning från Akavia, som efterlyser åtgärder för att hantera arbetsbelastningen. – Många statligt anställda har viktiga roller när det handlar om att på olika sätt hantera konsekvenserna av pandemin. Men på många håll är arbetsbelastningen ohållbar. Nu krävs åtgärder för att undvika ohälsa längre fram, säger Lee Wermelin, ordförande för Akavia. Inte bara de yrkesgrupper som hanterar de direkta konsekvenserna av covid-19 upplever stora påfrestningar. En ny undersökning från Akavia visar att arbetsbelastningen och stressen har ökat på många håll inom staten. Nära var fjärde arbetar med arbetsuppgifter som uppstått med anledning av krisen. I denna grupp uppger tre av fyra att arbetsbelastningen har ökat. Sex av tio upplever också att st

Akademiker i korttidsarbete vill få kompetensutveckling19.5.2020 09:31:04 CESTPressmeddelande

Regeringen har nyligen beslutat att ge stöd till kurser på högskolenivå för personer som är permitterade. En undersökning från akademikerförbundet Akavia visar att nära åtta av tio som omfattas av korttidsarbete eller kommer att göra det är positiva till att kompetensutveckla sig under den tid de inte arbetar. Samtidigt erbjuder bara sju procent av arbetsgivarna utbildning. – Krisen snabbar på strukturomvandlingen och nya arbetsuppgifter och jobb kommer att växa fram när ekonomin återhämtar sig. Korttidspermitteringarna behöver därför utnyttjas till kompetensutveckling. För landets akademiker har akademin en naturlig roll och vi vill att samarbeten snabbt initieras mellan lärosäten och företag, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia. Viljan till kompetensutveckling är stor bland de som är korttidspermitterade, enligt en undersökning bland Akavias medlemmar. Nära åtta av tio som är korttidspermitterade eller förväntas bli det uppger att de vill utveckla sin kompetens under d

Akavia får ny förhandlingschef27.4.2020 15:10:11 CESTPressmeddelande

Anna Steen blir ny förhandlingschef på Akavia. Hon är i dag chef för arbetsgivarfrågor på Sobona och har dessförinnan bland annat varit förhandlingschef och t f vd på DIK. I dagarna blev hon utsedd till ordförande för Saco-S. – Akavia bildades vid årsskiftet och befinner sig i en spännande utvecklingsfas, som präglas av att vi har stora utmaningar på arbetsmarknaden. Jag ser framemot att få bidra i arbetet för att ge medlemmarna en ännu bättre utväxling på sitt fackliga medlemskap i en tid där många behöver det mest, säger Anna Steen. Den 25 maj tillträder Anna Steen som en av två förhandlingschefer för Akavia. Anna är i dag chef för arbetsgivarservice på Sobona, som är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation. Tidigare var hon t f förhandlingschef på KFS- Arbetsgivarorganisationen för samhällsnytta företag. Dessförinnan var hon förhandlingschef och t f förbundsdirektör på DIK. I dagarna utsågs Anna också till ordförande för förhandlingsorganisationen Saco-S, som förhandlar koll

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum