Var fjärde arbetsgivare glesar inte ut sittplatser

Att arbetsgivare följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer är avgörande för att begränsa smittspridningen. En ny undersökning från Akavia visar att många arbetsgivare brister när det gäller att anpassa arbetstiden efter rusningstrafiken och att glesa ut sittplatser. Akademikerförbundet uppmanar till ett större ansvarstagande.

– Resultaten visar att många arbetsgivare behöver ta ett större ansvar för att minska smittspridningen. Utmaningarna på många arbetsplatser är betydande i spåren av coronapandemin. Vi vill vara en konstruktiv part i arbetet med att identifiera långsiktigt hållbara åtgärder som kan bidra till en minskad smittspridning, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

I den föreskrift som gäller från den 1 april i år slår Folkhälsomyndigheten fast att arbetsgivarna bör säkerställa att de vidtar åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19. Föreskriften innehåller också konkreta åtgärder. En undersökning bland Akavias medlemmar, som finns inom alla sektorer på arbetsmarknaden, visar att rekommendationerna på ett övergripande plan följs. Att undvika onödiga resor och möjlighet att tvätta händerna är de råd som efterlevs i högst utsträckning.

Men när det gäller rådet att anpassa arbetstiden för att undvika rusningstrafik anser endast drygt hälften att råden följs. Sämst är efterlevnaden i kommunal sektor, bäst är den i privat sektor. Att glesa ut sittplatser är ett annat råd som många arbetsgivare inte följer. Här utmärker sig statlig sektor positivt. Störst är förbättringspotentialen inom kommunerna, där sju av tio följer råden.

En stor grupp av de som ingår i undersökningen arbetar hemifrån med anledning av covid-19, något som är en av rekommendationerna. Samtidigt uppger drygt fyra av tio att arbetsgivaren inte har förändrat de tekniska lösningarna för att underlätta arbetet hemifrån.

– Arbetsplatser runt om i landet har en central roll när det handlar om att bidra till den uthållighet som är nödvändig för att minska smittspridningen. Arbete hemifrån är en viktig åtgärd och vi uppmanar arbetsgivarna att se över det tekniska stödet så att arbetet på distans ska fungera så bra som möjligt, säger Daniel Lind, chefekonom på Akavia.

Tabell: Efterlevnad av rekommendationer uppdelat på sektor (Antal svarande 2 206)

Följer råden i hög eller mycket hög utsträckning

Alla

Privat

Statlig

Kommunal

Medarbetarna kan regelbundet tvätta händerna eller annars använda handsprit

98%

94%

Onödiga resor undviks

Möten hålls digitalt

93%

94%

92%

91%

Sprida information om covid-19 och hur arbetsgivaren begränsar smittspridningen

90%

92%

87%

Medarbetarna arbetar hemifrån

86%

87%

80%

Grupper med flera medarbetare undviks, särskilt i trånga utrymmen

85%

86%

85%

82%

Sittplatser glesas ut

76%

79%

70%

Arbetstiderna anpassas för att undvika rusningstrafik

53%

57%

50%

40%

Undersökningen gjordes genom ett urval och gick ut till 9757 medlemmar. Urvalet stratifierades utifrån ålder, sektor och profession för att säkerställa att alla dessa grupper skulle få statistisk säkerställda resultat. 2785 personer besvarade enkäten vilken ger en svarsfrekvens på 29%. Svaren är därefter vägda för att de ska vara representativa för medlemskåren.

Akademiker i korttidsarbete vill få kompetensutveckling19.5.2020 09:31:04 CESTPressmeddelande

Regeringen har nyligen beslutat att ge stöd till kurser på högskolenivå för personer som är permitterade. En undersökning från akademikerförbundet Akavia visar att nära åtta av tio som omfattas av korttidsarbete eller kommer att göra det är positiva till att kompetensutveckla sig under den tid de inte arbetar. Samtidigt erbjuder bara sju procent av arbetsgivarna utbildning. – Krisen snabbar på strukturomvandlingen och nya arbetsuppgifter och jobb kommer att växa fram när ekonomin återhämtar sig. Korttidspermitteringarna behöver därför utnyttjas till kompetensutveckling. För landets akademiker har akademin en naturlig roll och vi vill att samarbeten snabbt initieras mellan lärosäten och företag, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia. Viljan till kompetensutveckling är stor bland de som är korttidspermitterade, enligt en undersökning bland Akavias medlemmar. Nära åtta av tio som är korttidspermitterade eller förväntas bli det uppger att de vill utveckla sin kompetens under d

Akavia får ny förhandlingschef27.4.2020 15:10:11 CESTPressmeddelande

Anna Steen blir ny förhandlingschef på Akavia. Hon är i dag chef för arbetsgivarfrågor på Sobona och har dessförinnan bland annat varit förhandlingschef och t f vd på DIK. I dagarna blev hon utsedd till ordförande för Saco-S. – Akavia bildades vid årsskiftet och befinner sig i en spännande utvecklingsfas, som präglas av att vi har stora utmaningar på arbetsmarknaden. Jag ser framemot att få bidra i arbetet för att ge medlemmarna en ännu bättre utväxling på sitt fackliga medlemskap i en tid där många behöver det mest, säger Anna Steen. Den 25 maj tillträder Anna Steen som en av två förhandlingschefer för Akavia. Anna är i dag chef för arbetsgivarservice på Sobona, som är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation. Tidigare var hon t f förhandlingschef på KFS- Arbetsgivarorganisationen för samhällsnytta företag. Dessförinnan var hon förhandlingschef och t f förbundsdirektör på DIK. I dagarna utsågs Anna också till ordförande för förhandlingsorganisationen Saco-S, som förhandlar koll