Var fjärde bilägare kan tänka sig välja en kriminell verkstad

Hela 22% av de tillfrågade bilägarna uppgav att de kan tänka sig gå till en kriminell, så kallad svart verkstad. Det visar en ny undersökning som gjordes genom Däckpanelen på uppdrag av SFVF – Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Däckpanelen samlade in 5 000 svar genom en pop-up på ABS Wheels webbsidor. Syftet med undersökningen var att se över frågan kring svartarbetet som ökar.

Klassiskt uttryck hos svarta verkstäder; ”vi tar bara kontanter inget kvitto” etcetera

- Allmänheten måste förstå vad som sker när de anlitar svart arbetskraft, att den kriminella verksamheten som pågår i parallellsamhället går ut över bland annat trafiksäkerheten, arbetslivet och miljön, säger Bo Ericsson vd för SFVF som även sitter som ledamot i ARN och försäkringsnämnden.

ABS Wheels valde även att ställa frågan hos sina följare och satte en gräns på 1 000 svar genom sociala media. Där uppgav hela 26% att de kan tänka sig välja en svart verkstad.

Parallellsamhället har stor påverkan på de lagliga verksamheterna och medför att seriösa verkstäder, däckverkstäder och bilvårdsföretag blir utslagna. Det får stora konsekvenser för många människor i branschen och samhället i övrigt. Under Corona-pandemin blir slaget ännu tuffare för de lagliga företagen.

SFVF arbetar aktivt med att påverka och bevaka viktiga branschfrågor. ABS Wheels har infört nya interna direktiv. Man har uppmanat bolagets samarbetspartners att gå med i en branschförening som exempelvis SFVF.

- Som E-handlare i branschen har vi en daglig kontakt med mer än 300 bilverkstäder och vi är mycket måna om att endast samarbeta med seriösa verkstäder. Ett av kraven för 2021 kommer att vara att samtliga verkstäder vi samarbetar med ska vara anslutna till SFVF eller annan branschorganisation, säger Jorge Castro, ABS Wheels marknadschef.