Var fjärde mopedbil är inblandad i en olycka

Antalet skador på mopedbilar är fortsatt hög, visar den senaste statistiken från If. Var fjärde mopedbil som är försäkrad hos If anmäldes skadad under 2021. Det vanligaste är vagnskador till följd av att man kör av vägen eller krockar med annat fordon, men det förekommer även allvarliga krockar med personskador. Ifs motorexpert Johan Granholm varnar för mopedbilarnas bristfälliga krocksäkerhet och uppmanar fler föräldrar att ta ansvar för ungdomars trafiksäkerhet.
Ifs statistik visar fortsatt hög skadefrekvens på mopedbilar under 2021.

Bara de senaste fem åren har antalet mopedbilar i Sverige ökat kraftigt. Sedan 2018 har mopedbilarna ökat med nästan 50 procent enligt Trafikanalys siffror. Flest mopedbilar per 1 000 invånare finns i Osby i Skåne (drygt 8), därefter kommer Danderyd (cirka 7) och Upplands-Bro (cirka 5).

Men med den ökade populariteten följer också skadorna. Ifs statistik visar fortsatt hög skadefrekvens på mopedbilar under 2021.

– Under pandemiåret 2020 kunde vi se en minskning av skador på mopedbilar. Flera skolor hade hemundervisning och ungdomar förflyttade sig mindre, vilket troligtvis bidrog till att mopedbilarna inte användes lika mycket, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

2021 anmäldes en skada på var fjärde mopedbil, vilket innebär att skadefrekvensen är tillbaka på ungefär samma nivå som 2019.

Låg krocksäkerhet

Även om det i regel är säkrare att sitta i en kaross, jämfört med exempelvis på en vanlig tvåhjulig moped, ger detta en falsk känsla av trygghet. Enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhet saknar mopedbilar viktiga säkerhetssystem som vanliga personbilar har, till exempel svagare kaross, sämre säkerhetsbälte och saknar eller har bristfälliga versioner av krockkuddar. Eftersom mopedbilar får köras på allmänna vägar, där hastighetsbegränsning för andra fordon kan vara upp till 100 kilometer i timmen, gör det att en krock kan få katastrofala följder.

Mopedbil får köras med AM-behörighet, vilket är samma som för EU-moped. Det innebär en utbildning på 12 timmar varav fyra timmars praktisk träning på en vanlig moped. En mopedbil tar större plats på vägen och väger mer än en moped, vilket gör att omställningen kan vara stor. Det ligger därmed ett stort ansvar på föräldrar till barn som har mopedbil.

– Det är viktigt att föräldrar tar ansvar för sina barns säkerhet. Om ditt barn kör mopedbil, åk med i passagerarsätet och se till att barnet kör tryggt. Glöm inte heller att testa olika väglag och väder. Diskutera trafiksäkerhet hemma och öva regler tillsammans, säger Johan Granholm.

Tipslista för säkrare körning av mopedbil:

• Välj en så säker mopedbil som möjligt, säkerheten kan variera mellan olika tillverkare.
  • Som förälder, åk med barnet ut då och då. Framför allt i början tills barnet fått körvana. Åk även med i olika väglag och väder.

• Byt till vinterdäck (det finns idag inget krav på vinterdäck men If rekommenderar däckbyte för ditt barn och andras säkerhet).

• Använd alltid säkerhetsbälte.

• Följ alltid trafikreglerna.

• Var uppmärksam på trafiken i din närhet.

• Var aldrig fler personer i fordonet än vad som är tillåtet.

• Var extra försiktig när du kör kvällstid.

Källor: Trafikanalys. Hur många mopedbilar och A-traktorer finns det? (trafa.se) NTF Mopedbil (ntf.se)

Ifs statistik visar fortsatt hög skadefrekvens på mopedbilar under 2021.