Var fjärde svensk har valt att byta yrkesbana under pandemin

Pandemin har fått många att omvärdera sin syn på arbetslivet. Var fjärde svensk, 26 procent, uppger att de bestämt sig för att byta yrkesbana under pandemin – främst för att de vill få en annan livsstil eller följa sina drömmar. Det visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life.

– Pandemin har inneburit stora förändringar, både vad gäller människors arbetsvillkor och livssituation. Före pandemin var det främst digitaliseringen och en expanderande tjänstemannasektor som skapade omställningsbehov, men det är tydligt att möjligheten till karriärväxling även efterfrågas av arbetstagarna själva i allt högre utsträckning, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Var fjärde svensk, 26 procent, har valt att byta yrkesbana under pandemin – det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life, som besvarats av 2 798 svenskar. 35 procent av dem som valt en ny yrkesbana uppger att de vill få en annan livsstil, medan 29 procent svarar att de vill följa sina drömmar. 27 procent har valt att byta yrkesbana i samband med att de blev av med jobbet.

Undersökningen visar även att nästan var tredje svensk, 30 procent, uppger att arbetslivet har blivit viktigare än före pandemin – hos yngre är siffran hela 43 procent. 19 procent av de svarande uppger att arbetslivet har blivit mindre viktigt.

– Att så många som var fjärde svensk beslutat sig för att karriärväxla innebär både en utmaning och en möjlighet till förbättrad matchning på arbetsmarknaden. I dag har många arbetsgivare svårt att hitta rätt kompetens – här finns potential att upptäcka den på nya ställen. Samtidigt ställer människors nya attityd till arbetslivet höga krav både på landets arbetsgivare och utbildningssystem, säger Mikael Jansson.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under oktober 2021 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 798 personer har svarat på undersökningen. Frågorna som ligger till grund för detta pressmeddelande löd:

Har du valt att byta yrkesbana helt under pandemin?

Varför har du valt att byta yrkesbana helt under pandemin?

Har pandemin påverkat din syn på arbetslivet?

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi hjälper organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Jefferson Wells® och Talent Solutions®. Varje år sätter vi cirka 18 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: Mycket hög efterfrågan på arbetskraft i Norra Sverige13.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efterfrågan på arbetskraft kommer att vara rekordhög i landet under våren. Norra Sveriges arbetsgivare rapporterar en sysselsättningstrend på +30 procent för det andra kvartalet 2022 vilket är nära förra kvartalets rekordnivå på +31 procent, enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer. Prognosen pekar på en kraftig tillväxt i samtliga branscher och regioner – samtidigt som många osäkra omvärldsfaktorer kan påverka utfallet.