Var fjärde svensk måste åka utomlands för att få en lyckad semester

Åka utomlands = lyckad semester? En ny undersökning gjord av semesterhusförmedlaren NOVASOL visar att var fjärde svensk anser att de måste åka utomlands för att få en lyckad semester.

Måste du åka utomlands för att semestern ska bli lyckad? När 1395 personer blir tillfrågade svarar 25 procent ja.

- Många förknippar semester med att åka utomlands och det tror jag har mycket att göra med vårt klimat här hemma. Vi vill inte riskera att få regn och rusk under semestern, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Så ofta åker svenskarna utomlands
När de ska svara på hur ofta de åker utomlands visar det sig att de flesta åker 2 gånger om året (31 procent). 26 procent svarar en gång om året och 22 procent svarar 3 gånger eller fler. 10 procent åker vartannat år och 11 procent åker mer sällan än så.

- Vi svenskar tycker om att resa och är nyfikna på att utforska nya platser. Det är inte ovanligt att man åker utomlands på sommaren och sen tar en weekend under vinterhalvåret, säger Torbjörn Fredman.

Hur ofta åker du utomlands?

2 gånger om året (31 procent)
3 gånger eller fler om året (22 procent)
En gång  om året (26 procent)
Vartannat år (10 procent)