Var fjärde svensk missnöjd med arbetsgivarens insatser mot psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa är den främsta orsaken för sjukfrånvaro i Sverige idag, visar siffror från Försäkringskassan. I en helt ny undersökning, framtagen av Kantar Sifo på uppdrag av den digitala psykologtjänsten Ahum, uppger var fjärde person att de upplever att arbetsgivarens insatser mot psykisk ohälsa bland de anställda är dåliga.

– Var fjärde arbetstagare runt om i landet är missnöjd med sin arbetsgivares insatser mot psykisk ohälsa. Givet att det är den främsta orsaken för sjukfrånvaro är det oerhört tråkiga siffror och ett problem att ta på allvar, säger Allireza Aromäki Ghahremani, vd på Ahum.

De branscher vars arbetstagare är mest missnöjda är Person-/godstransporter, Logistik, lager- och postverksamhet, där hela 39 procent angett att insatserna är ganska eller mycket dåliga. Detta följt av branscherna Utbildning och forskning (32 %) och Hälso-/sjukvård och omsorg (28 %).

– Det är arbetsgivarens ansvar att uppmärksamma, synliggöra och arbeta proaktivt med alla typer av risker för att förebygga att någon blir sjuk. Arbetsgivare måste också erbjuda insatser och lösningar som ökar sannolikheten för att tillfriskna oavsett hur, var, när problematiken uppstått, fortsätter Allireza Aromäki Ghahremani.

1 av 5 dömer ut insatserna för mental hälsa
Undersökningen visar också att en av fem personer (19 %) upplever att arbetsgivarens insatser för att främja mental hälsa bland de anställda är ganska eller mycket dåliga

– Alla sjukskrivningar är kostsamma, både för företag och den anställde och vägen tillbaka till arbetet kan bli lång och jobbig. Att införa proaktiva insatser för att främja mental hälsa hos de anställda har stora positiva organisatoriska effekter och kan ses som en långsiktig investering. Friska medarbetare gynnar hela verksamheten, säger Allireza Aromäki Ghahremani.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 20–24 april 2022. Totalt intervjuades 1233 personer i åldrarna 25–65 år, varav 1042 i sysselsättning. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.

Hur upplever du din arbetsgivares insatser för att främja mental hälsa bland er anställda?

Totalt

19 %

18 %

20 %

Hur upplever du din arbetsgivares insatser för att motverka psykisk ohälsa, såsom stress, hos er anställda?

Totalt

25 %

23 %

28 %

Pinchos erbjuder medarbetarna terapi – vill vara förebilder i restaurangbranschen11.4.2022 13:40:02 CEST | Pressmeddelande

Tecken på bipolär sjukdom – och hur du som närstående kan hjälpa29.3.2022 13:28:13 CEST | Pressmeddelande

En person som lider av bipolär sjukdom går igenom faser av mani och depression. Det innebär att man under period är mer upprymd, energifylld, ibland lättretlig och i behov av mindre sömn, vilket sedan följs av en period av sänkt sinnesstämning. Inför den internationella bipolärdagen den 30 mars, har Ellen Risto, legitimerad psykolog på Ahum, samlat sina tips på vad man själv kan göra om man har fått diagnosen bipolär sjukdom eller är närstående till någon som lider av diagnosen.

Förebyggande insatser kan bryta psykisk ohälsa på jobbet23.3.2022 09:07:33 CET | Pressmeddelande

Psykisk ohälsa är ett av de snabbast växande hoten mot folkhälsan i Sverige och antalet sjukskrivningar fortsätter att öka. Hårdast drabbade är kvinnor, där risken för att bli sjukskriven är 31 procent högre än män. –Det är tydligt att det inte räcker med att sätta in reaktiva insatser för att forma ett hållbart arbetsliv för sina medarbetare, säger Allireza Aromäki Ghahremani, vd på Ahum.

Expertens succétips: Så lyckas du med nyårslöftet21.12.2021 07:57:00 CET | Pressmeddelande