Simple Feast

Var fjärde svensk vill äta vegetariskt för klimatet

Dela

24 procent av svenskarna anger att den enklaste klimatfrämjande åtgärden för dem att genomföra är att äta mer vegetarisk kost. Varannan svensk tror också att de kommer äta mer vegetariskt under de kommande fem åren. Det visar en undersökning som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Simple Feast.

I en undersökning som tittar på svenskarnas kostvanor svarar var fjärde svensk (24 %) att den enklaste klimatfrämjande åtgärden att genomföra är att äta mer vegetarisk kost. Allra vanligast är det bland kvinnor mellan 18 och 29 år, där 39 procent anger att ett skifte till vegetarisk kost är den enklaste handlingen de kan göra för att minska sina koldioxidutsläpp.

- Det är verkligen glädjande att så många svenskar har en ambition att inkludera mer vegetariskt i sin kost. Det är en så enkel åtgärd som i längden har stor inverkan på såväl klimatet som den egna hälsan. Ett första steg till att lägga om sina vanor är att skaffa sig kunskap om vad det kan bidra till för nytta, jag tror det är lättare att bli motiverad till förändringen då, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.

Näst efter att äta mer vegetariskt, kommer att minska matsvinnet som den enklaste klimatfrämjande åtgärden. Det anger 19 procent av svenskarna att de enklast skulle kunna genomföra.

Dessutom tror hälften (50 %) av svenskarna att de kommer att äta mer vegetariskt under de kommande fem åren. Bland unga kvinnor är andelen ännu högre, sju av tio (69 %) kvinnor mellan 18 och 29 år tror att de tror att de kommer att äta mer vegetariskt de kommande åren.

- Vi har en ökad debatt i samhället om kost och hur den påverkar klimat och hälsa. En effekt av det är att det är mycket lättare att hitta gröna alternativ i dag, både när det kommer till att äta ute och att laga hemma. Min önskan är att fler inser hur gott och enkelt det kan vara att äta vegetariskt, det behöver verkligen inte kännas som en uppoffring utan snarare öppna dörrar till nya smakupplevelser, säger Maximillian Lundin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulrika Engellau, PR- och Marknadschef Simple Feast Sverige

Tel: 0708 84 66 08

Mail: ulrika@simplefeast.com

Vilken klimatfrämjande åtgärd skulle vara enklast för dig att genomföra? Med klimatfrämjande åtgärd menas handling som syftar till att minska koldioxidutsläpp.

 

Total

Män

Kvinnor

18–29 år

30–44 år

45–59 år

60–79 år

 

Köra mindre bil

8%

9%

7%

7%

6%

10%

8%

Flyga mindre

11%

12%

9%

10%

8%

10%

14%

Äta mer vegetariskt

24%

22%

26%

35%

26%

20%

16%

Handla färre kläder/prylar

19%

15%

23%

14%

19%

19%

22%

Endast köpa ekologiska råvaror

7%

7%

6%

8%

8%

8%

4%

Minska på matsvinnet

19%

18%

21%

18%

22%

21%

16%

Annat

4%

5%

3%

3%

3%

4%

6%

Tveksam, vet ej

9%

12%

6%

5%

7%

9%

14%

Vilken sorts mat tror du att du kommer äta mer av under de kommande fem åren?

 

Total

Män

Kvinnor

18–29 år

30–44 år

45–59 år

60–79 år

Mer vegetariskt

50%

42%

58%

58%

51%

49%

42%

Mer kött

4%

6%

2%

5%

6%

4%

2%

Annat

2%

3%

1%

0%

3%

0%

4%

Kommer äta samma mat som idag

41%

47%

36%

33%

36%

45%

50%

Tveksam, nej

3%

4%

3%

4%

5%

2%

2%

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan den 3 och 10 januari 2020. Totalt deltog 1000 respondenter bland svenska allmänheten 18-79 år.

Nyckelord

Om

Simple Feast
Simple Feast
Nybrogatan 38
11434 Stockholm

08-420 029 90https://simplefeast.com/se

Om Simple Feast

Simple Feast har över 90 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på 10 minuter. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 även etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.

Följ Simple Feast

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Simple Feast

Så förändras vår matkonsumtion efter krisen - Fem trender som kommer forma hur vi äter i framtiden7.5.2020 09:12:16 CESTPressmeddelande

Coronakrisen har lett till en samhällsdiskussion kring hur hållbar vår nuvarande matkonsumtion egentligen är, kopplat till frågor som import av råvaror och djurhållning. “Jag tror många har fått perspektiv och inser att vi behöver göra förändringar i hur vi konsumerar mat framöver. Fler människor kommer också att bry sig om sin egen hälsa och därför vilja äta mer hållbart”, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast. Han spår fem trender som kommer forma hur vi äter framöver som ett resultat av Coronakrisen.

Var fjärde svensk vill äta mer vegetariskt i påsk - Fyra tips för ett grönare och mer hållbart påskbord7.4.2020 08:11:00 CESTPressmeddelande

Närmare hälften av svenskarna vill börja äta fler vegetariska rätter under högtider. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Simple Feast. En av fyra svenskar uppger också att de vill äta mer vegetariskt specifikt under påsken. Främst är det kvinnor och yngre personer som är intresserade av ett utökat vegetariskt påskbord. Inför helgen tipsar Simple Feast om hur du enkelt adderar mer grönt på påskbordet och minskar svinnet.

Hemlevererad mat en fortsatt trend även framöver2.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen har fått allt fler svenskar att handla mat med hemleverans. Men redan innan krisen bröt ut trodde 68 procent av svenskarna att efterfrågan av hemleverad mat troligtvis kommer att öka de kommande fem åren. Det visar en undersökning som Simple Feast genomförde tidigare i år. ”Med tanke på att vi såg en ökad efterfrågan av hemlevererad mat redan innan krisen bröt ut, och att så många nu fått upp ögonen för hemleveranser, så kan vi nog räkna med en fortsatt trend även efter krisen. Särskilt för närodlade råvaror”, säger Maximilian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.

Simple Feast har blivit B Corp™-certifierade19.2.2020 10:45:00 CETPressmeddelande

B Corp™ är en internationell certifiering som gör det enklare för människor att välja företag som aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor. Certifieringen B Corp™ ges till företag som lever upp till den högsta industristandarden och visar transparens inom ansvarsskyldighet och hållbarhet i syftet att skapa ett mervärde för samhället. B Corp™-certifieringen utfärdas av B Lab – en oberoende, global och ideell organisation.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum