Var förberedd på hektisk fritidshusmarknad

Säsongen för den traditionella fritidshusmarknaden är i full gång och kännetecknas hittills av stigande priser samt rekordsnabb omsättning. Under det senaste året har det genomsnittliga fritidshuset blivit 13 procent dyrare. Det tar idag i genomsnitt 14 dagar innan ett fritidshus säljs i Sverige. I fjol tog det 20 dagar. Den hektiska marknaden kan leda till stress framför allt bland köpare, men det finns en del knep att ta till.

Lågt utbud
Under den senaste månaden (5 april till 2 maj) fanns det 2 188 fritidshus till salu i Sverige, vilket är något färre jämfört med samma period förra året, då det fanns 2434. Under samma tidsperiod 2019 fanns det 3043 objekt att välja mellan.

Prisintervallet är brett och vittnar om en marknad med objekt som skiljer sig åt markant vad gäller skick och standard. Dyrast på marknaden just nu är ett fritidshus i Bohuslän, med begärt pris på 28,5 miljoner. Det billigaste objektet återfinns i Värmland, en liten stuga för 90 000 kronor.

Siffror över utvecklingen i Sverige

Utbud

Annonstid

14 dagar

20 dagar

21 dagar

18 dagar

Källa: Booli. Perioden avser 5 april till 2 maj.
Utbud: Antal fritidshus som varit till salu någon gång mellan 5 april och 2 maj 2021.
Annonstid: Median av antal dagar mellan när en annons först påträffats till periodens slut eller när annonsen tagits bort ifall detta skett innan periodens slut.

Kort förmedlingstid
Sett till hur fritidshusmarknaden sett ut tidigare år, är det i år både kortare förmedlingstider och lägre utbud. Senaste månaden tog det i snitt 14 dagar att förmedla ett fritidshus, i fjol tog det 20 dagar. Samma period 2019 var förmedlingstiden 21 dagar och något kortare 2018, då det tog 18 dagar.

En sammanställning från Booli visar på stora skillnader mellan länen. I Örebro och i Västmanland har en köpare i genomsnitt 11 dagar på sig att genomföra affären. I andra län tar det längre tid, i Jämtland är förmedlingstiden 30 dagar. En förklaring till detta är att Jämtlands fritidshusmarknad har en annan säsong med tanke på det stora inslaget av fjäll- och vinterstugor.

- Man kan reflektera lite över att det ska gå så fort att köpa sin sommardröm, men så ser tyvärr fritidshusmarknaden ut just nu. När det är en obalans mellan utbud och efterfrågan, och när efterfrågan, som nu, är högre än utbudet så kan det gå fort. Det snabba tempot kan verka stressande förstås, men med hjälp av information och förberedelse kan du minska stressen och fatta ett välgrundat beslut, som kan ge dig många fina säsonger i ditt fritidshus, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

Claudia Wörmanns fem tips för en mindre stressig fritidshusaffär:

• Studera vad som sålts i närtid för att skaffa dig en överblick. Det kan ge dig en fingervisning om vad slutpriset kommer att bli på just det fritidshus du är intresserad av.

• Skaffa lånelöfte och håll dig strikt till det.

• Åk runt i området, känn efter och resonera.

• Försök också vara självkritisk till din egen förmåga att renovera.

• Hittar du inte det du söker, eller blir det för dyrt, avvakta. Det kommer ut fritidshus även på hösten, när säljare som vill ha en sista sommar i huset säljer, och andra som blivit försenade med att sälja.

Så här ser fritidshusmarknaden ut just nu, sorterat på län:

Område

Kronobergs län

29,6

Källa: Booli och SBAB.

Skillnad i ut- och slutpris i procent: Baserat på annonser som tagits bort under perioden. För succession baseras slutpriserna på publicerade budgivningar (sista bud), inrapporterade slutpriser eller lagfarter som matchats med en annons. För nyproduktion baseras det på det angivna fasta priset för verifierat sålda bostäder.
Slutpris: Medelvärdet av slutpriset baserat på annonser som tagits bort under perioden. För succession baseras slutpriserna på publicerade budgivningar (sista bud), inrapporterade slutpriser eller lagfarter som matchats med en annons. För nyproduktion baseras det på det angivna fasta priset för verifierat sålda bostäder.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

SBAB, Skandia och Landshypotek Bank lanserar uppförandekod för förmedlare av bolån15.6.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Inom ramen för hållbar kreditgivning, ansvarstagande och förtroendeskapande arbete har SBAB, Skandia och Landshypotek Bank tagit fram en uppförandekod för bolåneförmedlare. Uppförandekoden säkerställer med sina krav en enhetlighet i förmedlarbranschen avseende bland annat kunskapskrav och regelefterlevnad för förmedlarens personal, samt att ersättning i samband med bolåneförmedling följer de ersättningsregler för personal som gäller för banker vid kreditgivning i form av endast fast ersättning.

SBAB ingår unikt samarbete med digitala elbolaget Tibber8.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som första bank i Sverige lanserar SBAB nu förmedling av elavtal tillsammans med elbolagsutmanaren Tibber. Tjänsten innebär att kunder hos SBAB erbjuds el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor. Tibber har som mål att hjälpa kunder att sänka sin elförbrukning, vilket ligger i linje med SBAB:s ambition att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder.

SBAB:s chefsekonom: Nu krävs åtgärder för att minska det trendmässigt ökande underskottet av nya villor3.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som trenden gått mot bättre balans i flera kommuner med tidigare överskott på nya bostadsrätter har fallet i byggandet sedan 2017 nu också resulterat i underskott i flera kommuner. Ingen ljusning är i sikte gällande det redan stora underskottet på villor. Trenden går istället mot ännu större underskott i framförallt Stockholms län. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för första kvartalet 2021. I kombinationen med den mycket höga prisuppgången på villor under pandemin manar detta till åtgärder, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB, i en kommentar.

Riksbanken höjer reporäntan redan våren 2023 – och bör klargöra sin syn på vad som är en normal reporänta25.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

De längre bundna boräntorna är på väg upp. Riksbanken höjer reporäntan redan under våren 2023, vilket får de rörliga boräntorna att gå upp tidigare än förväntat. Riksbanken bör sätta ner foten kring vad som är en normal reporänta. Det är viktigt för en transparent penningpolitik och ger vägledning för bolånetagare om vad som kan vara en normal boränta på sikt. Andelen nya och omförhandlade bolån som väljs med bunden boränta har inte varit så hög sedan hösten 2007. Det är några av slutsatserna i Boräntenytt nr 3, 2021.