Var tredje bilannons strider mot reglerna

”Reservation för felskrivning”är en alltför vanlig syn i annonser för den som letar efter en begagnad bil. Motormännen har granskat internets största marknadsplatser och funnit att bilhandlare reserverat sig i mer än tre av tio fall.

– Bilhandlare kan inte friskriva sig från ansvar för felskrivningar. Bilens annons blir alltid en del av avtalet och därför går det inte att reservera sig för felaktiga uppgifter, säger Malin Johansson, förbundsjurist på Motormännens Riksförbund.

För konsumenter handlar det inte bara om att bilen i värsta fall inte överensstämmer med det som har utlovats. Att bilhandlare använder sig av en reservation, kan även tyda på att de inte är intresserade av att ta ansvar om det i efterhand visar sig att bilen saknar till exempel blåtandsuppkoppling, bränsledriven parkeringsvärmare eller annat som säljaren har lovat att den ska ha.

Om utrustningen inte överensstämmer med vad som anges i avtalet ska bilhandlaren i första hand erbjuda sig att rätta till felet eller erbjuda omleverans. I det fall du inte kommer överens med bilhandlaren bör du som konsument anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.

– Dagens bilar är tekniskt avancerade. Visst kan det vara mycket att hålla ordning på men konsumenter ska kunna känna sig trygga i att företag inte kan friskriva sig från det som har utlovats i annonsen, säger Malin Johansson.

Motormännen har granskat bilhandlarnas annonser på de stora marknadsplatserna. På Blocket och Bytbil innehåller mer än var tredje annons försök att friskriva sig från ansvar. Motorbranschens egen plattform Wayke är något bättre men i var femte annons menar handlaren att de inte kan stå för innehållet.

Motormännens granskning

Aktör

Bilannonser, handlare

Antal med reservation

Andel, procent

Blocket

34,5

Bytbil.com

Wayke

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.