Var tredje kommun vill ha ökad bevakning

Sedan en ny kamerabevakningslag infördes i augusti vill nästan alla regioner och över 100 kommuner sätta upp fler kameror. De vill övervaka skolor, sjukhus, vårdcentraler, busstationer och torg, visar en kartläggning som Dagens Samhälle gjort.

Den nya lagen gör det lättare för kommuner och regioner att få tillstånd att sätta upp kameror. Sedan den trädde i kraft den 1 augusti förra året har Datainspektionen fått in ansökningar från 60 kommuner och 11 regioner. Ytterligare 46 kommuner och 9 regioner planerar att skicka in ansökningar, visar en enkät som Dagens Samhälle har gjort.

Minst var tredje kommun och 20 av 21 regioner vill nu alltså sätta upp nya kameror.

Sjukhus och vårdcentraler i Region Stockholm kommer inom kort att skicka in ett hundratal ansökningar. Regionstyrelsens ordförande Irene Svenonius (M) talar om en ”omständlig process” och vill att tillståndsplikten slopas för kollektivtrafiken och sjukvården.

– Enligt den nya lagen behöver köpcentrum och butiker inte längre söka tillstånd för kamerabevakning, medan sjukhus måste göra det. Det är orimligt. Jag vill att lagen ändras, säger hon till Dagens Samhälle.

Uppsala kommun har väntat ett halvår på Datainspektionens tillstånd.

– Vi har inget emot tillståndskravet så länge handläggningen inte tar orimligt lång tid, men det gör den tyvärr i dagsläget, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Tel 076-8087304
E-post: aa@dagenssamhalle.se