Var tredje svensk planerar att bygga eller renovera om

36 % av svenskarna planerar att bygga om eller renovera sin bostad eller fritidshus det närmaste året. Det största orosmomentet är att budgeten inte hålls. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Byggföretagen.

De fem vanligaste åtgärderna som planeras är följande:

- målning/tapetsering - 37%

- fasadmålning - 26%

- ombyggnation inomhus - 23%

- bygga altan/uterum – 21%

- badrumsrenovering eller köksrenovering - båda 20%

Men det finns orosmoment för alla som planerar att bygga om eller renovera. Framför allt handlar det om att budgeten inte hålls, där 26% är mycket eller ganska oroliga. Näst största orosmoment är att tidplanen inte hålls som 23% är mycket eller ganska oroliga för.

För att underlätta för privatpersoner och andra att hitta en seriös byggare lanserades nyligen söktjänsten Schyssta byggare. På söktjänsten fyller man i vilken typ av beställare man är, vilken typ av jobb man önskar få utfört samt var i Sverige som jobbet och får sedan förslag på olika byggföretag som matchar önskemålen.

Gemensamt för alla byggföretag på Schyssta byggare är att man har avtalsenliga löner, pensionsavsättningar, försäkringar, genomgått särskilda utbildningar i arbetsmiljö och sund konkurrens, tillämpar ID06, skrivit under Byggföretagens uppförandekod och en hel del annat som visar att man är en schysst byggare.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 21-24 maj 2021. Totalt intervjuades 1075 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Välkommet förslag för effektivare byggprocess17.9.2021 13:41:37 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.