Var tredje ung svensk skulle dricka mer om restriktionerna lättades

Var tredje ung svensk, 18-34 år, (33 procent) uppger att de skulle dricka mer alkohol om myndigheternas Coronarestriktioner lättades upp. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av IQ. Motsvarande siffra bland alla tillfrågade är 17 procent. Nyligen meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten om vissa lättnader i restriktioner från den 1 juni.

– Vi har nu levt under en längre tid med restriktioner för hur vi får umgås, med begränsade möjligheter att till exempel gå på restaurang, konsert eller att ses i större grupper. Inte minst unga har ett socialt behov och umgänge som sker i grupp, så det är inte oväntat att unga uppger att de skulle ändra sina alkoholvanor när samhället öppnar upp, säger Karin Hagman vd på IQ.

Vissa forskare förutspår ett nytt glatt 20-tal när pandemin har ebbat ut. På 1920-talet festade man loss i stora delar av västvärlden efter att spanska sjukan hade besegrats. Hur det blir i Sverige efter Coronapandemin och vad som kommer att påverka svenskarnas alkoholkonsumtion är svårt att uttala sig om, men IQs undersökning tyder på att det finns en längtan efter lättnader, inte minst bland unga.

Det kommer säkert att kännas befriande för många av oss att slippa restriktioner och att kunna leva ut socialt. Det är vi alla värda efter det här året med begränsad frihet. Om det blir mycket festande när restriktionerna tas bort så är det viktigt att reflektera över sin alkoholkonsumtion och hur den påverkar både en själv och sin omgivning, säger Karin Hagman.IQs undersökning visar även att fler i storstäderna än i övriga Sverige skulle dricka mer. 21 procent av de som bor i Sveriges tre största städer svarar att de skulle dricka mer alkohol vid lättnader i restriktionerna, jämfört med 14 procent bland de som bor i övriga Sverige.

– Vi hittar många tillfällen där det passar att ta sig ett glas eller fler. Det är lätt hänt att det blir lite mer än man tänkt, lite för ofta, utan att man funderar så mycket på det. Därför är det bra att stanna upp och reflektera över sina alkoholvanor – hur de påverkar en själv och omgivningen. Den som vill kan testa sina vanor på alkoholprofilen.se, säger Karin Hagman.

Nyligen meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten att nya riktlinjer, med bland annat mer generösa öppettider på restauranger, samt möjlighet till större publik på konserter och vid idrottsevenemang ska börja gälla från den 1 juni.

Om undersökningen

Kantar Sifo genomförde, på uppdrag av IQ, en riksrepresentativ undersökning under perioden 1–4 maj 2021. Totalt deltog 1 077 personer i åldern 18–79 år. Mer information om undersökningen i bifogat faktablad.

Karin Hagman, vd IQ, telefon: 073-392 61 06, e-post: karin.hagman@iq.se
David Wahlund, pressansvarig IQ, telefon: 070-921 75 55, e-post: david@iq.se

”För att…”, reklamfilm från IQ om att det är lätt att hitta en anledning till att ta sig ett glas. Därför viktigt att reflektera: https://www.youtube.com/watch?v=-_ldP_cfS9s

Gör Sveriges största självtest för alkoholvanor: www.alkoholprofilen.se