Våra förslag för bättre folkbokföring och ordning på bostadsmarknaden

Över 500 adresser misstänks utnyttjas i olika brott genom systematisk felaktig folkbokföring enligt en kartläggning av Skatteverket. Det handlar om bedrägerier, skattebrott och skenäktenskap. En korrekt folkbokföring och effektiv tillsyn är också avgörande för att hindra svarthandel och olaglig andrahandsuthyrning. Nu föreslås skärpta regler mot folkbokföringsbrott. Fastighetsägarna välkomnar förslagen till skärpt lagstiftning men anser att mer behöver göras och lägger fram sex förslag för bättre folkbokföring.

Fastighetsägarna välkomnar utredningens förslag och att folkbokföringsproblematiken är högt på den politiska agendan. Vi anser dock att mer behöver göras för att skapa ordning och reda på bostadsmarknaden.

– Folkbokföringen är grundläggande för att minska olaglig andrahandsuthyrning, skenbyten och svarthandel med hyreskontrakt. Såväl rutiner för tillsynsarbetet som lagstiftningen behöver effektiviseras och stramas åt. Det är en fråga Fastighetsägarna drivit länge, säger Anders Holmestig vd Fastighetsägarna Sverige.

– Fastighetsägare behöver möjlighet att kunna kontrollera felaktig folkbokföring och annan brottslighet i sina fastigheter och ett mer bättre samarbete med Polisen och Skatteverket.

Fastighetsägarnas förslag för förbättrad folkbokföring

Ordning och reda i folkbokföringen är en förutsättning för att bekämpa missbruk av välfärdssystemet och annan brottslighet på bostadsmarknaden. Felaktig anmälan om var man är bosatt används som ett brottsverktyg vid illegal handel med hyreskontrakt, svartuthyrning, madrassplatser och för att ta del av skattefinansierade bidrag som man inte har rätt till. Hyresvärdar har ett naturligt engagemang i vem som bor i fastigheten. Genom ökad samverkan kan brottsbekämpande myndigheter, kommun och hyresvärdar minska välfärdsbrottsligheten samt skapa ordning och reda på både hyresmarknaden och i folkbokföringen.

Fastighetsägarna föreslår följande:

1. Gör det enklare att dela information mellan myndigheter utan hinder av sekretess. Register måste kunna samköras i högre utsträckning än i dag.
  2. Stärk Skatteverkets tillsynsarbete. Det behövs resurser och prioriteringar som möjliggör framgångsrika arbetsmetoder med kontrollbesök och effektiva sanktioner.
  3. Öka socialtjänstens kontroller av om det är ett lagligt hyreskontrakt och vad den korrekta hyran är innan bidrag betalas ut. Inga skattemedel ska gå till svartkontrakt.
  4. Ge hyresvärdar ökade möjligheter att kontrollera felaktig folkbokföring och svartuthyrning i sina fastigheter. Dagens lagstiftning är föråldrad och ineffektiv.
  5. Gör det obligatoriskt för hyresgästen att meddela hyresvärden om det finns inneboende. Hyresvärden får då kunskap om vilka som bor i lägenheten och kan bistå i utredningar om folkbokföringsbrott.
  6. Förenkla för hyresvärdar att anmäla misstanke om folkbokföringsbrott till Skatteverket och polisen. Skapa en väg in och operativ samverkan mellan myndigheter och näringsliv för att bekämpa välfärdsbrottsligheten.