Varannan fritidshusägare har drabbats av oplanerade kostnader

Enligt en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL, Sveriges största stugförmedling, har hälften av alla fritidshusägare någon gång drabbats av en oplanerad kostnad. Hela 14 procent under senaste året och var fjärde för 2-5 år sedan.

Fotograf: NOVASOL

Att äga ett fritidhus medför alltid kostnader oavsett hur höga eller låga lån man har. Det kan vara en vattenläcka, varmvattenberedare som går sönder, en fasad som måste bytas, kylskåpet går sönder. Det är mycket som kan hända. Undersökningen visar även att av de som ännu inte drabbats, så är 1 en av 10 orolig att något ska hända.

-När något händer i sitt hus skapar det oro och stress som ofta hänger ihop med kostnaden. Det är viktigt att spara till en buffert för att kunna täcka upp oföutsedda händelser, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

Allt fler hyr ut – ett sätt att täcka upp kostnader

Enligt Novus undersökning så tillbringar man i snitt 55 dagar per år i sitt fritidshus. Det innebär att det finns stora möjligheter att hyra ut sitt fritidshus. Inkomsten från uthyrningen kan täcka upp kostnader för oplanerade utgifter eller kommande investeringar. Dessutom är upp till 50 000 kr skattefritt vid uthyrning.

-Många som hyr ut återinvesterar i sina fritidshus och använder inkomsten till en buffert. Vi märker att intresset ökar för varje år. Bara i år har vi hittills haft 30 procent fler fritidshusägare som kontaktat oss för att hyra ut, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

Har du någon gång råkat ut för en oplanerad kostnad för ditt fritidshus?

Ja, det senaste året (14%)

Ja, de senaste 2-5 åren (25 %)

Ja, för mer än 5 år sedan (10%)

Nej, men jag är orolig för det (9%)

Nej, jag är inte orolig för det (42%)

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL

Fotograf: NOVASOL

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals, Ardennes-Etape och Wimdu utgör NOVASOL-gruppen. Huvudkontoret ligger i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2 500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster.

NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata bostäder till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett semesterboende.

Läs mer om våra stugor och hur det är att hyra hus för semestern på våra hemsida.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro