​Varannan kvinna upplever diskriminering på jobbet

15.9.2016 10:53 | ManpowerGroup

Mer än varannan kvinna i Sverige, 52 procent, upplever att de har blivit diskriminerade i arbetslivet på grund av de är kvinnor. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Det är en förfärlig siffra! Alla har rätt att gå till jobbet utan att mötas av diskriminering. Arbetsgivare som öppnar för diskriminering slarvar också bort medarbetarnas potential och hämmar sin egen framgång, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Var femte kvinna i undersökningen, 19 procent, uppger att de flera gånger har blivit diskriminerade i arbetslivet på grund av sitt kön. Var tredje, eller 33 procent, har mötts av sådan diskriminering vid något tillfälle. Totalt har alltså mer än varannan svensk kvinna missgynnats eller kränkts på jobbet på grund av att de är kvinnor.

Även män upplever att de diskriminerats i arbetslivet på grund av sitt kön. Var femte man, 20 procent, svarar att de mött diskriminering någon eller flera gånger under sitt arbetsliv.

– Diskriminering måste förebyggas i det dagliga arbetet och när våra medarbetare jobbar hos kunder ställer vi hårda krav på att de har en bra arbetsmiljö. Vi arbetar strukturerat med att se till att kompetens, och inget annat, blir avgörande på arbetsplatsen, säger Monica Längbo.

Fakta: Detta säger lagen om diskriminering

Diskriminering innebär enkelt uttryckt att någon missgynnas eller kränks på någon av de sju grunder lagen tar upp: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Diskriminering kan ske direkt mot en människa, men också ta formen av indirekt diskriminering. Det kan exempelvis handla om en regel som visserligen gäller alla, men missgynnar en viss grupp.

Fakta: Så gör du om du ser diskriminering på din arbetsplats

1. Tala med din närmaste chef. Var konkret och ta upp exempel på hur du eller din kollega mötts av diskriminering.
  2. Du som är medlem i ett fackförbund kan vända dig till ditt lokala ombud för att få råd, stöd och eventuellt hjälp med att ta saken vidare.
  3. Om den behandling du upplever omfattas av diskrimineringslagen kan du göra en anmälan till DO, diskrimineringsombudsmannen. DO kan sedan besluta om att öppna ett tillsynsärende mot arbetsgivaren. I ett fåtal fall varje år driver DO mål till domstol. Tänk på att om du är medlem i ett fackförbund är det i första hand facket, inte DO, som har rätt att företräda dig i diskrimineringsärenden på arbetsplatsen.
  4. Om du är anställd av ett bemanningsföretag, kontakta din konsultchef – bemanningsföretaget tar ansvar för din arbetsmiljö oavsett var du jobbar.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under februari och mars 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Lågtryck på arbetsmarknaden i norra Sverige13.6.2017 07:50Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns dessvärre inte i de norrländska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner. Sysselsättningstrenden är låga -2 procent inför sommarmånaderna, vilket trots allt är en ökning mot förra kvartalets pessimistiska jobbprognos. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.