Varannan svensk har svårt att få pengarna att räcka till

De flesta har någon gång upplevt att pengarna inte riktigt räckt till en månad. Men en ny undersökning från Svea Ekonomi visar att andelen är större än väntat. Hela 53 procent av svenskarna uppger att de upplever att det är svårt att få pengarna att räcka. Och den främsta anledningen visar sig vara oväntade utgifter, följt av större inköp.

Svea Ekonomis nya rapport ”Låt oss prata pengar” visar att mer än hälften av svenskarna har problem att få sin ekonomi att gå ihop. Och närmare var femte svensk svarar dessutom att det sker ofta eller varje månad. Det är främst i samband med oväntade utgifter som budgeten spricker. Det svarar 61 procent av svenska folket. Samtidigt svarar mer än var tredje svensk att de har svårt att få ekonomin att gå ihop vid jul.

– Alla har vi utgifter som varje månad behöver betalas och det kan finnas många faktorer till att summorna varierar och förändras. Därför är det väldigt viktigt att göra en hushållsbudget över utgifter och inkomster som uppdateras kontinuerligt. På så sätt får du en tydligare bild över vart pengarna tar vägen. Med god planering och ett sparande blir det betydligt lättare att få ekonomin att gå ihop, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Det visar sig även att kvinnor har svårare att ekonomiskt klara av högtider än män. 42 procent av kvinnorna uppger att de har svårt att få pengarna att räcka under julen, medan motsvarande siffra bland männen är 28 procent. Födelsedagar kan också innebära utgifter när det ska ordnas kalas eller köpas presenter. 27 procent av kvinnorna, men bara 19 procent av männen, uppger det som orsaken till att pengarna inte räcker till.

Topplista: Sammanhangen där svenskarna inte får pengarna att räcka till

1. Om det dyker upp oväntade utgifter       61 %
2. Om jag har gjort ett större inköp            40 %
3. Vid jul                                                      35 %
4. Under semestertider                               29 %
5. Födelsedagar                                          23 %

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
E-post: patrik.widlund@svea.com

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Svarsfrekvensen var 62 procent.

Upplever du att det är svårt att få pengarna att räcka till?

Totalt

Man

Kvinna

Ja, alltid (varje månad)

Ja, ofta

Ja, ibland

Ja, vid enstaka tillfällen, t.ex. semester, större utgifter mm.

Nej

Vet ej

I samband med vad upplever du att det är svårt att få pengarna att räcka till?

Totalt

Man

Kvinna

Om det dyker upp en oväntad utgift

Om jag har gjort ett större inköp

Vid jul

Under semestertider

Födelsedagar, t.ex. ordna kalas, köpa presenter, finkläder

Vid skolstart/skolavslutning

Annat

Vet ej

Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel25.10.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Förväntningarna på e-handeln är fortsatt starka och de flesta kunder förväntar sig idag att kunna handla online. Och majoriteten av B2B-företagen tror att försäljning i digitala kanaler fortsättningsvis kommer öka. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya rapport om B2B-bolag och e-handel. Trots den väntade ökningen väljer vartannat företag bort digital försäljning.

Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar24.10.2019 12:58:39 CESTPressmeddelande

Sverige är ett framgångsrikt land vad gäller företagande. För att lyckas som entreprenör är det viktigast att ha kompetens inom sin egen produkt eller tjänst. Det uppger närmare fyra av tio företagare i bank- och finansgruppen Sveas senaste Novus-undersökning. Men för att ta verksamheten till nästa nivå krävs fler kompetenser än så. Den kompetens som flest företagare saknar för att kunna utveckla företaget är marknadsföring, men också försäljning och digitalisering.