Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.

Hela 47 procent av svenskarna uppger att de inte kan köpa en ny bostad. Det visar en undersökning utförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Den vanligaste anledningen är att man saknar kontantinsats, vilket gör det omöjligt för var femte svensk att byta eller köpa ny bostad. De annars vanligast förekommande anledningarna som hindrar svenskarna från att köpa eller byta bostad är amorteringskravet och reavinstskatten. Det uppger 8 respektive 7 procent. Nästan var femte svensk uppger dessutom att de inte vill belåna sig ytterligare för att köpa en ny bostad.

– Trots att bostadspriserna planat ut har åtgärder i form av lånekvoter, krav på amortering och kontantinsats gjort det tufft för många att byta bostad, men framför allt att köpa sin första bostad. Regleringarna stänger ute en väldigt stor andel människor från bostadsmarknaden. Äger man inte redan en bostad är det extra svårt att få ihop pengar till kontantinsatsen. Och utan kontantinsats är möjligheten att få lån hos de traditionella bankerna mycket begränsad, säger Lennart Ågren, vd för Svea Ekonomi.

Tufft för unga
Framförallt är det unga svenskar i åldrarna 18–29 år som upplever hinder när de vill byta eller köpa ny bostad. Det uppger två av tre i åldersgruppen. Fyra av tio har problem med kontantinsatsen och var fjärde vill inte belåna sig. Eftersom många unga saknar egen bostad är det få som hindras av reavinstskatten. Endast två procent mellan 18–29 år begränsas av den, till skillnad från åldersgruppen 65–79 år där hela 12 procent uppger att reavinstskatten försvårar deras önskemål om att köpa nytt boende.

För mer information, kontakta:
Emma Lindgren, Head of PR och e-handelsexpert, Svea Ekonomi
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.se

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 1 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.

Svenska B2B-företag i ny undersökning: ”Ekonomiskt lönsamt med hållbarhet”30.12.2019 06:36:00 CETPressmeddelande

Idag är arbete med hållbarhet mer eller mindre en hygienfaktor och något som många svenskar och företag ser som en självklarhet. Dessutom pekar allt mer på att det är lönsamt ur ett såväl socialt som ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Men hur långt har B2B-företagen kommit? Fler än åtta av tio uppger att de har en hållbarhetsstrategi implementerad och bara en av tio menar att de inte har det eftersom det inte är lönsamt.

Young E-business of the Year 2019: Här är finalisterna och vinnaren i årets entreprenörstävling för unga18.12.2019 07:36:00 CETPressmeddelande

För att uppmuntra fler ungdomar att starta e-butik har bank- och finansgruppen Svea instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Under oktober fick ungdomar mellan 15 och 25 år möjlighet att testa sitt entreprenörskap och presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium. Fem finalister har nu utsetts och däribland årets vinnare: Neptun UF från Bromma.

Ny undersökning från Svea: Här är de viktigaste egenskaperna för att lyckas med företagandet4.12.2019 10:48:09 CETPressmeddelande

Längtan efter att bygga något eget är den vanligaste anledningen till att ett företag startas. Det visar en färsk undersökning från Novus på uppdrag av bank- och finansgruppen Svea. Men vilka egenskaper krävs för att tackla de utmaningar som egenföretagande innebär? Här listas de fem viktigaste för att lyckas med sin dröm, enligt företagare själva.