Varannan svensk tänker på miljön under semestern

52 procent av svenskarna tänker på miljön under sin semester. Det visar en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL

Foto: Shutterstock

Enligt en undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL, tänker varannan person på miljön när de har semester. Återvinna hushållsfall (59 procent), undvika plast/engångsartiklar (51 procent) och stanna i Sverige istället för att resa utomlands (41 procent) var de svaren som toppade listan.

- Det är fantastiskt att så många bry sig om vårt klimat. Jag tror att ingen har kunnat missa vad det är som händer just nu med vår miljö, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL.

Yngre och kvinnor mer miljömedvetna

I åldersgruppen 18-29 år är det 60 procent som svarar att de tänker på miljön på semestern. De svarar även i högre utsräckning att de undviker att flyga (50 procent) och äter mindre mängder kött (39 procent). Bland kvinnor generellt svarar 62 procent att de tänker på miljön på semestern. 34 procent äter mindre mängder kött jämfört med männen (18 procent).

- Yngre har fått med sig detta i tidig ålder och jag tror även att de lättare kan göra en förändring och följa den, säger Torbjörn Fredman

10 i topp - På vilket sätt tänker du på miljön?

Återvinner hushållsfall – 59%
Undviker plast/engångsartiklar – 51%
Semestrar i Sverige istället för utomlands – 41%
Undviker att flyga – 40%
Minskar matsvinnet -35%
Åker mer kollektivt – 33%
Äter ekologiskt – 32%
Äter mindre mängder kött -27%
Semestrar hemma – 19%
Cyklar istället för bil/taxi – 19%

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Foto: Shutterstock