Varannan universitetsstudent har övervägt en en YH-utbildning

3 365 medlemmar och besökare på studentum.se har under januari och februari i år svarat på en undersökning om deras studieval. Svaren finns samlade i studentrapporten 2022 som bland annat visar att hälften av de som vill läsa en universitetsutbildning har övervägt en YH-utbildning.

Genomgående för alla utbildningsformer förutom folkhögskoleintresserade är att den främsta anledningen till att läsa en utbildning är för att ha större möjligheter till arbete medan de som är intresserade av folkhögskola värderar personlig utveckling högre. Undersökningen visar också att utbildningsarrangörer som erbjuder distansstudier vinner mycket, då studenter värdesätter att kunna strukturera sin tid själv. Specifikt universitetsintresserade menar dock att man hellre vill studera på plats, eftersom man annars missar den sociala aspekten. Denice Karlsson, projektledare studentum.se, utvecklar:

– I år har vi gjort om rapporten lite och delat upp den efter utbildningssegment och på så sätt har vi kunnat se vissa skillnader däremellan. Att distansstudier är en stor fördel bland alla segment förutom universitet och högskola är en sådan skillnad. Studentrapporten är skapad i syfte att få en större förståelse för hur blivande studenter resonerar, oavsett utbildningsform. Har vi förståelse för vad som efterfrågas och vad som upplevs svårt har vi också större möjligheter att kunna hjälpa alla att hitta rätt utbildning, säger Denice.

Universitets- och högskolestudenter är de som tycker det är svårast att välja utbildning där man uppger att rädslan för att välja fel är stor samtidigt som YH-väljare är de som gör mest research när det kommer till att kolla upp framtida jobbutsikter. Denice fortsätter:

– Oavsett segment så vill man hitta information via söktjänster, man tar hänsyn till recensioner från tidigare studenter och bland de som väljer att ta hjälp av andra vänder sig de flesta till en studie- och yrkesvägledare. Många gör alltså ganska mycket research inför sitt studieval. En stor majoritet av respondenterna har uppgett att de planerar att söka en utbildning i år och är inne för att leta information, kan man hjälpa dem som vill studera med tydlig och bra information vinner både arrangör och student, avslutar Denice.

studentum.se är Sveriges största söktjänst för eftergymnasiala studier med över 500 000 medlemmar och cirka 775 000 besök i månaden. Vår affärsidé är att hjälpa utbildningsanordnare att hitta studenter till sina utbildningsplatser. Detta gör vi via vår webbsöktjänst, samarbetspartners, samt utbildningsmässor. Studentum startades 2001 som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. studentum.se är en del av Keystone Education Group som även innefattar bl.a. utbildning.se, gymnasium.se, kurser.se och aktivitet.se.