Varberg är redo för SM i Cykelcross 2020: ”Årets höjdpunkt”

Den 11-12 januari är det dags för SCF Svenska Mästerskapen i Cykelcross 2020. Precis som förra året går SM i en historisk miljö vid Varbergs fästning.

Regerande SM-mästarinna i CX - Ida Erngren.

- Jag ser verkligen fram emot mästerskapen. Det här är årets höjdpunkt och det sista som händer på den svenska cykelcrossarenan för säsongen, säger Marcus Johansson, förbundskapten för det svenska cykelcrosslandslaget.

SM – eller Varberg Cyclocross Championship 2020, arrangeras av Varbergs MTB, CK Wano och Rooster Club Varberg som hoppas upprepa förra årets SM-succé.
Arenan ligger nära Varberg centrum med havet och fästningen som fond, med gott om plats för åskådare och själva tävlingen avgörs på en 3,5 kilometer lång varvbana med gemensam start under söndagen, där först i mål i de olika klasserna koras till svensk mästare. Under lördagen tävlar ungdomar samt masterklasserna.

– Förra årets bana var väldigt uppskattad men lite speciell då det är en ganska lång bana för att vara cykelcross, säger Marcus Johansson.

En nyhet i år är att damjuniorerna för första gången tävlar i en egen klass och även om klassen är liten ser Marcus Johansson fram emot att kora en damjuniormästare.

– Det finns några spännande juniorer att hålla koll på. Annars är de dominerande namnen i elitklasserna David Eriksson och Åsa Erlandsson. Det ska även bli spännande att se om Emil Lindgren (MTB-cyklist) kan upprepa förra årets skräll då han kom tvåa. Fiolårets SM-mästarinna Ida Erngren tävlar däremot inte, det märks att det är ett generationsskifte på gång, säger Marcus Johansson.

I samband med SM-tävlingarna i Varberg sker prisutdelningen i CX-pokal och SWE Cup CX.

Följ CX-SM 2020 live

Loppen för Herr och Dam Elit, Junior streamas och direktsänds via SCF:s konto på Solidsport.com/scf. Registrera dig kostnadsfritt redan idag för att logga in o kolla kl. 10.00 på söndag – då går första starten!

Preliminärt program söndag 12/1 2020:
10:00 Herrar Junior(40 min tävlingstid)
11:20 Damer Senior/Veteran (40 min tävlingstid)
12:40 Herrar Senior (60 min tävlingstid)

Prisutdelning strax efter sista målgång, slut ca 15:00.

Regerande SM-mästarinna i CX - Ida Erngren.
Karta över tävlingsarenan i Varberg.

Spektakulära utmaningar väntar trialcyklisterna på VM i Kina4.11.2019 14:33:00 CETPressmeddelande

Den här veckan inleds VM i cykeltrial i fjortonmiljonersstaden Chengdu, i sydvästra Kina. Sverige representeras av de tre trialcyklisterna Joacim Nymann och Nadine Kåmark, Partille TK samt Tobias Hult, CK Dainon, Nyköping. Det är tredje året som VM i trial går i Chengdu och för de båda Partillecyklisterna blir det tredje gången gillt, medan Nyköpingscyklisten Tobias Hult gör debut i VM-sammanhang. 2017 tog Nadine Kåmark silver i Chengdu, och förra året kom hon fyra i dam elit, medan Joacim Nymann slutade sjua i herr elit. Mats Hult är förbundskapten för Trial men under veckan i Kina kommer han att axla allt från mekaniker- och reseledarrollen till att coacha trion. Cirka 20 nationer deltar i årets världsmästerskap och Mats Hult tror att både Nadine och Joacim har goda chanser att ta sig till final, medan topp 20 är ett mer realistiskt mål för Tobias baserat på tidigare prestationer i år. Trial är en spännande och spektakulär cykelgren, där de viktigaste faktorerna är stabilitet och kon

Proffscyklisten Tobias Ludvigsson kör inte VM i linje på söndag: "För sliten"25.9.2019 15:24:00 CESTPressmeddelande

Bara fyra dagar innan det fruktade linjeloppet på landsvägs-VM i norra Yorkshire kom beskedet att Sveriges enda manliga proffscyklist inte kör loppet. De 3 272,2 kilometerna på Vuelta a Espana blev för mycket för Tobias Ludvigsson som körde Vueltan för sitt stall Groupama-FDJ, och Sveriges förbundskapten Lucas Persson säger att Ludvigsson helt enkelt är för sliten. I stället flygs Lucas Eriksson, regerande svensk linjemästare och hans stallkompis Kim Magnusson (svensk linjemästare 2017) ned till Manchester och Yorkshire på fredag. Eftersom Sverige bara haft tillgång till en plats på söndagens linjelopp, har landslagsledningen sedan tidigare ansökt om en extra plats, vilket UCI nu godkänt. - Som nation ligger Sverige på plats 53 i UCI:s rankingsystem, vilket innebär att vi bara har en plats på herrarnas linjelopp på VM. Plats 30 är nästa gräns för att få fler startplatser. Därför ansökte vi om en extra plats som nu godkänts, säger Lucas Persson. Lucas Eriksson har haft två starka säsong

Wilma Olausson 5:a efter tät toppstrid på damjuniorernas tempo-VM23.9.2019 14:34:00 CESTPressmeddelande

Det såg länge ut att bli en pallplacering för damjunioren Wilma Olausson på måndagens tempolopp i Harrogate, norra Yorkshire. Men efter en tät toppstrid slutade Wilma 5:a. - Wilma körde jättebra och vi är jättenöjda med resultatet, säger Lucas Persson, förbundskapten landsväg. Nu siktar Wilma på damjuniorernas linjelopp som körs på fredag och som hon siktat på att placera på sig hela året. - Formen är bra inför linjeloppet och hon har goda chanser att ta medalj, säger Lucas Persson. Tempo-VM damjunior vanns av ryskan Aigul Gareeva som körde den tekniskt svåra 14-kilometersbanan på 22.16.23, trots att hon körde fel vid upploppet och tappade minst 20 sekunder. På andraplats kom holländskan Shirin van Androoij, medan Elynor Bäckstedt som kör för Storbritannien, tog brons efter en fin upphämtning tidigt i loppet, då hon var på väg att vurpa i en hal kurva.

VM MTB XCE: VM-Brons till Sverige genom Joel Burman15.9.2019 19:10:00 CESTPressmeddelande

Det var riktigt stark körning av Joel Burman på VM XCE (MTB sprint) idag där det blev bronsmedalj till Sverige. Joel Burman, U23-cyklist från Borlänge CK fanns inte med bland de förhandstippade storfavoriterna, men hade allt som krävdes för att ta sig igenom samtliga kvalheat till A-finalen där pallplatserna står på spel. När det spännande finalheatet var över stod det klart att regerande världsmästaren i sprint hade försvarat sin mästartröja. Titoutan Perrin-Ganier från Frankrike tog hem guldet bara 17 hundradelar före europamästaren, Hugo Briatta från Frankrike. Bronspengen gick till svenska Joel Burman, som med tiden 01:55,70 var 61 hundradelar från segertiden. Tävlingarna genomfördes i staden Waregem, Belgien idag, 15 augusti istället för i Chengdu, Kina, där UCI Urban Cycling Championship går av stapeln i november. Beslutet om att flytta Sprint-VM till Belgien togs relativt sent av UCI, men med ett VM på närmare håll kunde Sverige skicka en något större trupp än tänkt. Sju landsla