Varberg och Norrköping ansöker om Friidrotts-SM 2022

Siktet är inställt på 2022 för Varbergs GIF och Tjalve IF då båda föreningarna, med stöd av sina kommuner, ansöker om arrangörskapet av Friidrotts-SM 2022. Det är två föreningar som är vana arrangörer och som under de senaste åren stått bakom flera starka evenemang.

- Både Varberg och Norrköping har lämnat in väl genomarbetade ansökningar och vid våra besök har också båda föreningarna och deras kommuner visat på ett stort engagemang och tydliga ambitioner med mästerskapet. Det kommer nu bli en både angenäm och svår uppgift för styrelsen att fatta ett beslut mellan två väldigt bra kandidater, säger Daniel Bergin, tävlingsansvarig Svensk Friidrott.

Folksam Grand Prix gav energi till Varbergs GIF

Arrangemangsgnistan tändes ordentligt hos Varbergs GIF under 2019 när föreningen och Varberg tog emot den svenska eliten och internationella toppfriidrottare till Folksam Grand Prix-galan. Under förra året arrangerades även JSM-USM Mångkamp av föreningen.

- Vid Folksam GP i Varberg förra sommaren blev det tydligt att det finns ett stort friidrottsintresse i Varberg. Vi tyckte också att det blev ett lyckat och väl genomfört evenemang och fick fantastisk återkoppling. Att nu gå vidare med fler evenemang på nationell nivå är helt i enlighet med vår vision för tävlingsverksamheten. Visionen med SM i Varberg är att erbjuda de tävlande en positiv upplevelse såväl på som utanför arenan, och allt i sommarstaden Varberg, Marie-Louice Andersson, styrelseledamot och ansvarig för tävlingskommittén Varbergs GIF.

Varbergs kommun ställer sig positiva till att föreningen har tagit initiativet att ansöka om värdskapet för Friidrotts-SM 2022.

Möjlighet att stärka den lokala friidrottsmiljön i Norrköping

Tjalve IF arrangerade inomhus-SM 2019 och under 2020 är föreningen och Norrköping värdar för ett Lag-SM-kval och USM för 15-16-åringar.

- Ett SM i friidrott på den nya friidrottsarenan i Norrköping skulle betyda mycket för Tjalve och friidrotten i regionen. Vi upplever redan ett stort intresse för friidrott lokalt, och det här skulle ge oss ännu en chans att visa upp friidrott när den är som bäst, väcka och behålla intresset för friidrotten hos de många ungdomar som börjat hos oss och inspirera våra unga talanger att satsa vidare. Ett SM i friidrott engagerar personer och föreningar i hela distriktet och ger oss också chansen att vara värd för ett stort arrangemang, något vi gärna vill visa upp återkommande för Norrköpingsborna och bidra till Svensk Friidrotts varumärke, säger Anna Palmerius, ordförande Tjalve IF.

För Tjalve ses också mästerskapet som ett sätt att rekrytera nya medlemmar och utöka samarbetet med grannklubbar, NIU Friidrott Norrköping och Linköpings Universitet. Även i Norrköping ges arrangemanget stöd från kommunen.

- Norrköping är och vill vara en stark evenemangsstad. Ett Friidrotts-SM i staden skulle göra att den profilen stärks ytterligare. Därför ställde vi oss positiva när Tjalve IF frågade kommunen om vi tillsammans kunde arrangera tävlingarna. Ett sådant här evenemang ger också ringar på vattnet och gynnar också våra barn o ungdomar, säger Lars Stjernkvist. kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Beslut offentliggörs 29 mars

Beslut om arrangörsstad fattas av Svenska Friidrotts förbundsstyrelse den 27 mars och offentliggörs den 29 mars, i samband med förbundsårsmötet i Uppsala.

Marie-Louice Andersson, styrelseledamot och ansv. tävlingskommittén, Varbergs GIF
0767-67 93 52, marielouice19@gmail.com

Lena Spång, Ordförande Kultur- och fritidsnämnden Varbergs kommun