Vårbudget - krävs mer om klimatomställningen ska bli verklighet

För att öka efterfrågan på åtgärder som bidrar till den gröna omställningen måste regeringen våga mer. Regeringens klimatambitioner behöver tydligare matchas med handling.

- Rekryteringsbehovet i installationsbranschen är stort och klimatomställningen är inte möjlig utan någon som utför den. Därför välkomnar vi regeringens satsning på yrkesutbildning inom ramen för den kommunala vuxenutbildningen. Samtidigt är många utbildningar kostnadsdrivande med dyr utrustning och satsningarna är därför inte tillräckliga, säger Amanda Rafter Ekenman, chef Kompetensförsörjning Installatörsföretagen.

Idag presenterades regeringens vårbudget. Installatörsföretagen menar att det saknas handling för att förverkliga regeringens klimatambitioner. Samtidigt är det positivt att regeringen skjuter till pengar till de hushåll som investerat i solceller men gick miste om stöd. Det skapar kontinuitet och gör att hushåll vågar satsa på ny teknik.

- Vi saknar ytterligare satsningar på laddinfrastruktur för personbilar i budgeten. I dag hindras många hushåll i städer från att övergå till elbil eftersom de saknar möjlighet att ladda bilen, säger Ola Månsson, vd Installatörsföretagen.

Regeringen tar inte chansen att återställa rotavdraget till tidigare nivå.

- Nu är det viktigare än någonsin att uppmuntra enskilda hushåll att våga investera i bland annat energieffektiviserande åtgärder utförda av seriösa företag, fortsätter Ola Månsson.