Vårbudgeten är som vårvädret

Idag överlämnade regeringen den ekonomiska vårpropositionen och vårändringsbudgeten för det innevarande budgetåret.

– Vårbudgeten är som vårvädret det innehåller både kalla vindar med nedskärningar på utbildningsområdet men också satsningar som kan bidra till en skola med förutsättningar att fungera bättre, säger Åsa Fahlén ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Regeringen föreslår besparingar inom utbildningsområdet, bland annat drar man in 397 miljoner från statsbidraget för yrkesinriktad vuxenutbildning som bedöms inte kunna utnyttjas fullt ut under året. Dessutom minskas anslaget till gymnasial lärlingsutbildning med 100 miljoner.

– Med en mer kraftfull politik, som till exempel en förstärkt studie- och yrkesvägledning, hade kanske fler platser kunnat fyllas. Det hade rimmat bättre med Januariavtalets betoning av arbetslinjen och löften om att satsa på vuxenutbildningen, säger Åsa Fahlén.

Regeringen föreslår att 475 miljoner avsätts i en satsning på lärarassistenter så att lärarna i större utsträckning kan fokusera på undervisningen.

– På sikt måste lärarna bli fler och det arbete som lärare utför och som inte leder till att eleverna lär sig mer måste rensas bort. Men det är bra att regeringen nu tar ett första steg för att avlasta lärarna. Används pengarna på rätt sätt kan satsningen bli framgångsrik. Ska det få någon verklig effekt är dock satsningen alldeles otillräcklig. Om regeringen tror att kommunerna är beredda att bidra med egna medel talar verkligheten i rakt motsatt riktning. Många kommuner är istället i full färd med att genomföra hårda besparingar på skolområdet, säger Åsa Fahlén.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.