Vårbudgeten: Långsiktiga investeringar i hela rättsväsendet nödvändiga

– De satsningar som nu genomförs på Kriminalvården och rättsliga biträden är helt nödvändiga. Men om inte övriga myndigheter får tillräckliga resurser för att hantera det ökande antalet ärenden och en mer komplex brottslighet kommer de politiska ambitionerna att bli ett luftslott, säger Sofia Larsen, ordförande för Jusek.

För att utreda och hantera brott måste alla myndigheter i rättskedjan samspela. Brå gör prognosen att antalet ärenden som redovisas till åklagare kommer att öka med 9 procent, att antalet brottsmisstankar med åtalsbeslut att kommer att öka med 12 procent, att antalet brottmål som är avgjorda genom dom att ökar 15 procent och medelantalet klienter i Kriminalvården kommer att öka med 9 procent under de närmaste fyra åren.

– Det är angeläget att skyndsamt förstärka alla delar av rättsväsendet då det tar många år innan satsningar ger resultat. Sammanlagt tar det minst tio år att få fram en åklagare eller en domare, och redan idag råder brist på flera av myndigheterna. Vi efterlyser långsiktighet och en strategi för ett mer effektivt rättsväsende, säger Sofia Larsen.

I riksdagen finns ett brett stöd för att förstärka hela rättskedjan. Jusek menar att det behövs långsiktiga satsningar inom alla myndigheter för att förbättra brottsbekämpningen.

– Det krävs långsiktiga investeringar i alla delar av rättsväsendet, annars kommer inte brottskämpningen att bli effektivare. Stödet i riksdagen för att förstärka hela rättskedjan måste nu omsättas i handling, säger Sofia Larsen.

Lars Jonsson, pressansvarig, lars.jonsson@jusek.se, 0733- 90 20 61
Anna Nitzelius, rättspolitiskt sakkunnig, Anna.Nitzelius@jusek.se, 070-665 29 40

Tre av tio nyutexaminerade vill byta jobb inom ett år12.9.2019 11:21:36 CESTPressmeddelande

Bland de nyutexaminerade studenter som har jobb vill drygt tre av tio stanna högst ett år till. Samtidigt är de attraktiva på arbetsmarknaden, de flesta får jobb inom tre månader efter examen. Det visar en ny undersökning från Jusek, som menar att organisationer som vill rekrytera och behålla nyutexaminerade måste lägga kraft på att vara attraktiva arbetsgivare. – Många nyutexaminerade vill stanna en relativt kort tid på sitt första jobb och är samtidigt attraktiva på arbetsmarknaden. Arbetsgivare som vill behålla dem som nyligen tagit examen måste därför både erbjuda attraktiva villkor och möjlighet till utveckling, säger Sofia Hylander, opinionsbildare inom arbetsmarknad på Jusek. Resultat från Juseks undersökning Efter examen som lanseras idag visar att en majoritet av de nyutexaminerade har lätt att få jobb. Nära fyra av tio uppger att de fick kvalificerat arbete redan innan de avslutade studierna. Tre månader efter examen har drygt sju av tio nyutexaminerade ett kvalificerat jobb.

Jusek fortsätter att växa – har nu över 90 000 medlemmar11.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Jusek slår återigen medlemsrekord. Att fler studenter fortsätter att vara medlemmar när de blir yrkesverksamma är en viktig anledning till ökningen när förbundet nu passerar 90 000 medlemmar. – Det är glädjande att så många söker sig till Jusek. Vi ser i våra medlemsundersökningar att många väljer oss för att vi kan våra medlemmars professioner, säger Sofia Larsen, ordförande för Jusek. Jusek har haft en positiv medlemsutveckling under många år. För första gången någonsin har förbundet idag över 90 000 medlemmar. En viktig anledning till ökningen är att studentmedlemmar väljer att stanna kvar i förbundet när de blir yrkesverksamma. Den senaste medlemsundersökningen visar att den främsta anledningen till att många går med i Jusek är för att förbundet aktivt riktar sig till akademiska professioner. Den 1 januari planerar Jusek att bilda ett nytt akademikerförbund tillsammans med Civilekonomerna. Om ett nytt förbund bildas kommer det att samla över 130 000 medlemmar oc

Liberalernas budgetsatsning: Positivt med satsningar på alla delar av rättsväsendet9.9.2019 15:36:52 CESTPressmeddelande

Jusek ser positivt på att centrala delar av rättskedjan får förstärkningar i den satsning som Liberalerna presenterade idag. En sammanhållen politik för de olika myndigheterna är nödvändig för att förbättra Sveriges förmåga att bekämpa brott, och Jusek vill nu se både en långsiktig resursförstärkning och att en helhetssyn präglar rättspolitiken framöver.