VÅRBUDGETEN: Nu måste regeringen investera i kompetens för framtiden!

Sverige behöver en kompetensreform för att möta upp den samhällsomställning som nu sker och för att stärkas som kunskapsnation. Det är hög tid för kraftfulla resurssatsningar på kompetensutveckling och livslångt lärande inom högskolan. Det skriver Sveriges Ingenjörers förbundsordförande inför regeringens presentation av den ekonomiska vårpropositionen 2021.

Det är viktigare än någonsin att regeringen gör de investeringar som behövs för att vi ska klara samhällsomställningen bortom pandemi, skriver Sveriges Ingenjörer i en ny debattartikel.

Sveriges Ingenjörer framförde redan tidigt under krisen, och inte minst i samband med regeringens höstbudget, värdet av att inte bara få till en ekonomisk återstart efter coronapandemin utan även en framtidsinriktad nystart.

Det är naturligt att den ekonomiska politiken under det gångna året haft ett krisfokus. Men det är nu viktigare än någonsin att regeringen gör de investeringar som behövs för att vi ska klara samhällsomställningen bortom pandemin. När finansministern presenterar regeringens ekonomiska politik den 15 april vill vi därför se tydliga aviseringar för just detta, genom:

• att den samlade finansieringen av högskolan höjs stadigvarande för att möta de långsiktiga behoven av fort- och vidareutbildning för yrkesverksamma.
  • att det införs ett kompetensutvecklingsavdrag för arbetsgivare
  • att en ny och ändamålsenlig finansieringsmodell införs för utbildning riktad till återvändande studenter med behov av färsk spetskompetens. Detta ställer helt andra krav än programutbildning. Ersättningen kan därför inte i lika stor utsträckning bygga på avklarade studiepoäng.

Det skriver förbundsordförande Ulrika Lindstrand i en nypublicerad debattartikel på Altinget.se

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se