Vårdeleven Ronjha Signal prisas för sina studier

För att uppmärksamma och uppmuntra yrkeselever med mycket goda studieresultat har styrelsen för Artes Liberales AB, ett förlag som bland annat arbetar med företags- och ledarskapsutbildningar, beslutat att i år dela ut ett stipendium till yrkeseleven Ronjha Signal från Praktiska Gymnasiet Ystad.
Ronjha Signal, elev på vård- och omsorgsprogrammet på Praktiska Ystad, får stipendium. Fotograf: Gert-Ove Sigurdhsson. Bild får användas för redaktionellt bruk.

Den 9 juni klockan 10.30 uppmärksammar Artes Liberales AB yrkeseleven Ronjha Signal och hennes yrkesutbildning inom vård och omsorgsprogrammet på Praktiska Ystad.

- Jag är både glad och överraskad över stipendiet. Det är så roligt att bli uppskattad och uppmärksammad på detta sätt, säger Ronjha Signal som kommer från Tomelilla.

Stipendiet delas ut för första gången och det ges till en elev som uppnått mycket goda studieresultat i både yrkesämnen och teoretiska ämnen. Enligt förhandsbesked har Ronjha Signal uppnått åtskilliga A under sin utbildning och hon är därmed mycket väl kvalificerad för stipendiet. Summan är på 2000 kronor.

– Yrkesutbildningar är en viktig del av framtidens samhällsuppdrag och det är fantastiskt när elever blir uppmärksammade för sina goda studieresultat. Det är en mycket duktig ung kvinna som får det här stipendiet. Ronjha har både genuin yrkeskompetens inom vård och omsorg och hon är mycket uppskattad på skolan och på sin APL-plats, säger Gert-Ove Sigurdhsson, rektor Praktiska Gymnasiet Ystad.

För mer information, bilder och intervju, kontakta gärna rektor Gert-Ove Sigurdhsson.

Fakta Praktiska Ystad
Skolan har följande yrkesinriktade gymnasieprogram: bygg och anläggning, el och energi, hantverk med inriktning frisör (och hår och makeupstylist), introduktionsprogrammen, VVS och fastighet samt vård och omsorg.

Praktiska Gymnasiet består av totalt 33 yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna erbjuder tillsammans 13 olika program, cirka 40 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet.

Praktiska Gymnasiet är en del av AcadeMedia.