Vården ska utbildas i digitalisering

Coronapandemin har visat att det finns ett akut behov av digitalisering inom vård och omsorg. Yrkeshögskolan Trelleborg har därför inlett ett samarbete med IT- och kommunikationsföretaget Consid för att stärka den digitala kompetensen bland de vårdanställda.

Simon Hoof, Consid.

– Vi är jättestolta över att Trelleborg Yrkeshögskola har valt oss som deras samarbetspartner när det gäller att digitalisera vården. På Consid är vi vana att utbilda samhällskritiska funktioner i digitalisering. Vi vill bidra till att utveckla och förbättra svensk vård och omsorg, säger Simon Hoof, ansvarig för Excellerate - Consids utbildningsdel.

Kursen - som är åtta veckor lång - drivs helt på distans och de studerande kan själva välja i vilken takt de vill studera. Syftet med utbildningen är att ge förståelse för digitaliseringens betydelse och kompetens för att medverka i förändringsarbeten som är kopplade till digitalisering inom vård, omsorg och socialt arbete.

– Det har varit ett enormt stort intresse för kurserna, vilket är roligt och visar på hur brännande aktuell denna fråga är för vårdsektorn. Första kursens platser är redan fyllda, säger Simon Hoof.

Yrkeshögskolan är en eftergymnasial utbildning som kombinerar arbete med praktik. Utbildningarna har riksintag och är öppen för sökande i hela landet.

– Samarbetet med Consid har fungerat mycket bra. De som undervisar är otroligt professionella. De har varit lyhörda gentemot såväl kollegor som studerande och de arbetar för att bedriva utbildning med hög kvalitet som motsvarar samtliga intressenters förväntningar, säger Camilla Kronholm, rektor Trelleborg Yrkeshögskola.

Simon Hoof, Consid.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.