Vårdföretagarna beklagar Kommunals varsel

Vårdföretagarna inom Almega har idag tisdag tagit emot ett varsel om konflikt från Kommunal. Vårdföretagarna beklagar detta.

Antje Dedering, Förbundsdirektör Vårdföretagarna

– Jag beklagar att Kommunal valt att avsluta våra förhandlingar och istället varsla om konflikt. Vi upplever att vi hade en bra dialog i förhandlingsrummet och hade gärna fortsatt för att komma till en lösning, säger Per Östlund, förhandlingsansvarig på Vårdföretagarna.

Huvudfrågan som återstår är att hitta finansiering för den extrasatsning på yrkesutbildade som Kommunal föreslagit.

– Vi motsätter oss inte en extrasatsning på yrkesutbildade, men kostnaden måste rymmas inom de ramar vi är överens om på den svenska arbetsmarknaden. Den modell för lönesättning som vi har i Sverige garanterar stabilitet och goda villkor för både medarbetare och företag. Den har också, genom åren, gett ordentliga reallöneökningar för alla yrkesgrupper. Vi håller oss till den svenska modellen och vill teckna avtal inom de ramar som arbetsmarknadens parter bestämt tillsammans, säger Antje Dedering, Förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Varslet om konflikt inkom till Almega i dag tisdagen den 5 januari kl 09.30. Från Vårdföretagarnas sida inleds nu arbetet med att analysera effekterna av en eventuellt utbruten konflikt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Tel:08-7627040

Antje Dedering, Förbundsdirektör Vårdföretagarna