Vårdföretagarna har lämnat förslag om ett 6 månaders avtal för personlig Assistans

Inga-Kari Fryklund, Förbundsdirektör Vårdföretagarna

Kollektivavtalet för bransch personlig assistans mellan Kommunal och Vårdföretagarna löpte ut 30 juni. Parterna har under flera månader förhandlat för att kunna enas om ett nytt avtal för branschen.

-Det stora problemet för branschen är att regeringen de senaste åren inte har räknat upp assistansersättning i takt med de kollektivavtalade lönerna. Detta har successivt gröpt ur ekonomin i hela branschen, säger Vårdföretagarnas förbundsdirektör Inga-Kari Fryklund.

Hur regeringen kommer att hantera frågan om assistansersättningen och de kollektivavtalade lönerna vet inte parterna förrän efter regeringen presenterat höstbudgeten. Arbetsgivarna har därför föreslagit att parterna nu tecknar ett 6 månaders avtal för att därefter kunna teckna ett mer långsiktigt kollektivavtal när regeringen klargjort vilka förutsättningar som gäller för branschen.

-Det är ett besvärligt läge för hela branschen. Vi hoppas att Kommunal nu analyserar vårt förslag och kommer med konstruktiva synpunkter om hur vi kan förhandla vidare för att lösa den här besvärliga situationen, säger Inga-Kari Fryklund.

Fack och arbetsgivare är överens om att det inte är en långsiktigt hållbar utveckling att assistansersättningen inte höjs i enlighet med de kollektivavtalade lönerna. Fack och arbetsgivare har i omgångar gemensamt uppvaktat regeringen för att påtala detta problem.

Ersättningen från regeringen ska täcka kostnaden för hela den personliga assistansen. Företagen har inga andra inkomster än ersättningen från regeringen. Företagen får inte och ska inte ta betalt av brukarna för att täcka medarbetarnas lönehöjningar.

Inga-Kari Fryklund, Förbundsdirektör Vårdföretagarna

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande