Vårdföretagarna har till Kommunal lämnat över ett förslag om ett 6 månaders avtal för bransch personlig assistans

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Kollektivavtalet för bransch personlig assistans mellan Kommunal och Vårdföretagarna löpte ut 30 juni. Parterna har under flera månader förhandlat för att kunna enas om ett nytt avtal för branschen.

-Det stora problemet för branschen är att regeringen de senaste åren inte har räknat upp assistansersättning i takt med de kollektivavtalade lönerna. Detta har successivt gröpt ur ekonomin i hela branschen, säger Vårdföretagarnas förbundsdirektör Inga-Kari Fryklund

Hur regeringen kommer att hantera frågan om assistansersättningen och de kollektivavtalade lönerna vet inte parterna förrän efter regeringen presenterat höstbudgeten. Arbetsgivarna har därför föreslagit att parterna nu tecknar ett 6 månaders avtal för att därefter kunna teckna ett mer långsiktigt kollektivavtal när regeringen klargjort vilka förutsättningar som gäller för branschen.

-Det är ett besvärligt läge för hela branschen. Vi hoppas att Kommunal nu analyserar vårt förslag och kommer med konstruktiva synpunkter om hur vi kan förhandla vidare för att lösa den här besvärliga situationen, säger Inga-Kari Fryklund.

Fack och arbetsgivare är överens om att det inte är en långsiktigt hållbar utveckling att assistansersättningen inte höjs i enlighet med de kollektivavtalade lönerna. Fack och arbetsgivare har i omgångar gemensamt uppvaktat regeringen för att påtala detta problem.

Ersättningen från regeringen ska täcka kostnaden för hela den personliga assistansen. Företagen har inga andra inkomster än ersättningen från regeringen. Företagen får inte och ska inte ta betalt av brukarna för att täcka medarbetarnas lönehöjningar.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.