Vårdföretagarna har till Kommunal lämnat över ett förslag om ett 6 månaders avtal för bransch personlig assistans

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Kollektivavtalet för bransch personlig assistans mellan Kommunal och Vårdföretagarna löpte ut 30 juni. Parterna har under flera månader förhandlat för att kunna enas om ett nytt avtal för branschen.

-Det stora problemet för branschen är att regeringen de senaste åren inte har räknat upp assistansersättning i takt med de kollektivavtalade lönerna. Detta har successivt gröpt ur ekonomin i hela branschen, säger Vårdföretagarnas förbundsdirektör Inga-Kari Fryklund

Hur regeringen kommer att hantera frågan om assistansersättningen och de kollektivavtalade lönerna vet inte parterna förrän efter regeringen presenterat höstbudgeten. Arbetsgivarna har därför föreslagit att parterna nu tecknar ett 6 månaders avtal för att därefter kunna teckna ett mer långsiktigt kollektivavtal när regeringen klargjort vilka förutsättningar som gäller för branschen.

-Det är ett besvärligt läge för hela branschen. Vi hoppas att Kommunal nu analyserar vårt förslag och kommer med konstruktiva synpunkter om hur vi kan förhandla vidare för att lösa den här besvärliga situationen, säger Inga-Kari Fryklund.

Fack och arbetsgivare är överens om att det inte är en långsiktigt hållbar utveckling att assistansersättningen inte höjs i enlighet med de kollektivavtalade lönerna. Fack och arbetsgivare har i omgångar gemensamt uppvaktat regeringen för att påtala detta problem.

Ersättningen från regeringen ska täcka kostnaden för hela den personliga assistansen. Företagen har inga andra inkomster än ersättningen från regeringen. Företagen får inte och ska inte ta betalt av brukarna för att täcka medarbetarnas lönehöjningar.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.