Vårdföretagarna kommenterar lagrådsremiss - Rösta ner och fokusera på verkliga utmaningar

- Ältandet av "vinstfrågan" som Vänsterpartiet har tvingat fram har inte bara lagt en våt filt över välfärdsföretagandet. Det har kvävt den viktiga debatten om välfärdens framtid. Vi måste lägga detta bakom oss.

- Shekarabis och Sjöstedts argument för vinsttaket är hänvisningar till anekdoter om skandaler och gamla opinionsundersökningar. Jag kan inte tror att regeringen menar allvar med att stifta lag med det som grund, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

- Det bästa nu vore om riksdagen så snabbt som möjligt röstar ner förslaget om vinsttak. Då skulle vi äntligen få chans att diskutera välfärdens verkliga utmaningar: Hur vi lockar fler till de viktiga vårdyrkena, hur vi får resurserna att räcka till de växande behoven, och hur vi klarar den nödvändiga utbyggnaden av äldreboenden. Här har omsorgsföretagen viktiga bidrag till lösningarna, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna, i en kommentar till lagrådsremissen om att begränsa vinsten för omsorgsföretag.

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande