Vårdföretagarna kommenterar Socialdemokraternas presskonferens - statsministern och partiledaren resonerar olika

- Det är välkommet att statsminister Löfven tänker lyssna på de remissinstanser som nu sågar förslaget till vinsttak i välfärden, men oroande att partiledaren Löfven tänker strunta i dem.

Det säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna, i en kommentar till socialdemokraternas besked om hur frågan om vinsttak ska hanteras på partikongressen i april. Vid en pressträff gjorde Stefan Löfven och partisekreteraren Lena Rådström Baastad klart att partiet vill ha vinsttak i alla välfärdsverksamheter. Tidigare i veckan har civilminister Ardalan Shekarabi sagt att vård och omsorg kan undantas från vinstreglering eftersom kvaliteten kan säkras via upphandling. Både Löfven och Shekarabi har varit tydliga med att de ska lyssna på de remissinstanser som nu sågar Reepalu-utredningens förslag till vinsttak.

- Socialdemokraterna bör hålla fast vid det tidigare kongressbeslutet att kvalitetskrav ska gälla, inte vinsttak. Den oklara linje som regeringen/partiet nu aviserar innebär att osäkerheten för vårdföretagen kvarstår. Det hindrar välfärdens utveckling och försvårar lösningen på de verkliga utmaningarna: kompetensbristen och hur vi ska få resurserna att räcka till de växande behoven, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Välfärdsutraderingen
Välfärdsutraderingen Vårdföretagarnas remissvar på Reepalu-utredningen "Ordning och reda i välfärden.
Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande