Vårdföretagarna kommenterar vinstbegränsningsförslag

Regeringen lägger förslag om vinstbegränsning för omsorgsföretag. Vårdföretagarnas Håkan Tenelius kommenterar.

Håkan Tenelius är näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.

- Det är obegripligt att regeringen efter Lagrådets sågning lägger fram ett vinstbegränsningsförslag. Den borde istället konstatera att Reepalus katastrofala utredning är ett juridiskt haveri. Nu är det hög tid att fokusera på omsorgens verkliga utmaningar. Till exempel kompetensbristen, hur vi klarar ökade behov med begränsade resurser, och hur vi löser den akuta bristen på äldreboenden. Vård- och omsorgsföretagen vill vara konstruktiva partners i det arbetet, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

Anders Manell, presschef Vårdföretagarna

Håkan Tenelius är näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.