Vårdföretagarna kommenterar vinstuppgörelsen

- Regeringen ägnar sig åt ett cyniskt spel med centrala delar av vår välfärd. Vinsttaket skull ta död på företag som levererar minst lika bra, ofta bättre kvalitet än offentliga utförare. I många fall gäller det omsorg eller personlig assistans som människor valt själva. Den valfriheten skulle berövas dem om detta blev verklighet.

Det säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna, i en kommentar till vinstuppgörelsen mellan regeringen och Vänsterpartiet.

- Både Reepalus experter och tunga oberoende remissinstanser har visat att vinsttaket skulle ta död på välfärdsföretag och tvinga kommunerna att ta över. Vi vet att kommunerna inte har någon som helst beredskap för detta. Men regeringen är tydligen beredd att offra viktiga delar av välfärden för att få Vänsterpartiets stöd för sin valbudget. Det är allt annat än seriöst.

- Att sjukvården undantas denna gång, men ska bli föremål för en ny utredning om hur vinsterna ska begränsas är ingen tröst. Det betyder att den våta filten blir kvar. Företag kommer inte att våga starta eller växa, detta i ett läge när vi behöver alla vårdkrafter för att klara både akuta kriser och de växande behoven, säger Håkan Tenelius.

35 procent av alla patientbesök sker hos privata vårdgivare.
21 procent av de som bor på äldreboende bor i ett privatdrivet.
65 procent av alla som har personlig assistans har valt en privat utförare.
82 procent av hvb-hemmen drivs av privata utförare.

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef