Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

- Digitaliseringen av välfärden kräver ett mer fokuserat och sammanhållet arbete, och det är därför glädjande att Daniel Forslund kommer driva denna utveckling för våra medlemsföretags räkning, säger Antje Dedering, förbundsdirektör för Vårdföretagarna.

Daniel Forslund var tidigare biträdande regionråd i Region Stockholm med ansvar för digitalisering, eHälsa, innovation och Life Science. Han har en mångårig erfarenhet av att utveckla och införa nya lösningar för hälso- och sjukvården inom SKR, Vinnova och Socialdepartementet. Innan han blev landets första innovationslandstingsråd 2014 var han chefsstrateg på innovationsmyndigheten Vinnova med ansvar för innovationsarbetet i offentlig sektor.

- Jag är imponerad över den utvecklingskraft som privata vårdgivare visat prov på, inte minst under pandemin, och är därför glad över att ha fått förtroendet att företräda Vårdföretagarna och dess medlemsföretag i viktiga framtidsfrågor. Det finns nu en unik möjlighet att kraftsamla mellan sektorns alla aktörer för att enas om fler gemensamma principer för den digitala utvecklingen, och jag ser mycket fram emot att arbeta vidare med detta, säger Daniel Forslund.

Daniel Forslund, 073-502 88 66

Vårdföretagarna är Sveriges ledande arbetsgivar- och branschorganisation för vård- och omsorgsgivare

Våra medlemmar bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället.

Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 100 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Läs mer på Vårdföretagarna.se

Pressinbjudan: Rapportsläpp: Experiment Stockholm – Vad säger forskningen om omställningsplanen för sjukvården i region Stockholm?18.4.2024 12:20:45 CEST | Pressmeddelande

I Region Stockholm pågår en stor och snabb omställning av sjukvården i enlighet med det rödgröna styrets så kallade omställningsplan. Vårdföretagarna, som tidigare riktat hård kritik mot bristen på konsekvensanalys har bett forskarna Henrik Jordahl och Gabriel Heller Sahlgren granska omställningsplanens beslutsunderlag och möjlighet till måluppfyllelse.

Ny rapport: Grant Thornton har på Vårdföretagarnas uppdrag granskat kostnadseffektiviteten i personlig assistans.17.4.2024 12:53:56 CEST | Pressmeddelande

Det finns en felaktig föreställning i politiken om att personlig assistans är dyrt och att färre brukare skulle innebära en besparing. Såväl S- som M-ledda regeringar har därför velat spara på assistansen. Men i den rapport som Grant Thornton tagit fram på uppdrag av Vårdföretagarna framgår att assistans är ekonomiskt fullt jämförbar med andra insatser.

Ny rapport: Fler privata operationer kapar köer och kostnader - En jämförande analys av privata vårdgivares ersättningar och offentliga vårdgivares kostnader15.4.2024 08:30:09 CEST | Pressmeddelande

Vårdföretagarna har låtit analysföretaget Sirona jämföra pris och kvalitet för fyra vanliga ingrepp i två stora regioner, Skåne och Västra Götaland. Kostnaderna för höftledsoperationer, knäledsoperationer, gråstarrsoperationer och framfallskirurgi i offentlig respektive privat regi har jämförts och resultatet är tydligt: I privat regi får man betydligt mer vård per skattekrona.

Pressinbjudan till seminarium: Rapportsläpp "Assistansens samhällskostnader – Är personlig assistans för dyrt"? Grant Thornton har på Vårdföretagarnas uppdrag granskat den personliga assistansens samhällskostnader.10.4.2024 16:30:26 CEST | Pressmeddelande

Det finns en politisk föreställning att personlig assistans är en dyr insats och att ett minskat antal assistansanvändare skulle innebära en besparing för skattebetalarna. Såväl S- som M-ledda regeringar har därför velat spara på assistansen. Rapporten från Grant Thornton visar istället att privat driven personlig assistans är samhällsekonomiskt effektivt.

Pressinbjudan till seminarium: Vinst för skattebetalarna med privata vårdgivare - En jämförande analys av privata vårdgivares ersättningar och offentliga vårdgivares kostnader utförd av Sirona9.4.2024 11:02:05 CEST | Pressmeddelande

Vårdföretagarna har gett analysföretaget Sirona i uppdrag att i två större regioner jämföra kostnaderna för vård som utförs i offentlig regi, med vård som utförs i privat regi på uppdrag av det offentliga. Resultatet är tydligt. Privata aktörer erbjuder en likvärdig vård – men till en lägre kostnad. Rapporten presenteras på ett frukostseminarium måndag den 15 april.