Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

- Digitaliseringen av välfärden kräver ett mer fokuserat och sammanhållet arbete, och det är därför glädjande att Daniel Forslund kommer driva denna utveckling för våra medlemsföretags räkning, säger Antje Dedering, förbundsdirektör för Vårdföretagarna.

Daniel Forslund var tidigare biträdande regionråd i Region Stockholm med ansvar för digitalisering, eHälsa, innovation och Life Science. Han har en mångårig erfarenhet av att utveckla och införa nya lösningar för hälso- och sjukvården inom SKR, Vinnova och Socialdepartementet. Innan han blev landets första innovationslandstingsråd 2014 var han chefsstrateg på innovationsmyndigheten Vinnova med ansvar för innovationsarbetet i offentlig sektor.

- Jag är imponerad över den utvecklingskraft som privata vårdgivare visat prov på, inte minst under pandemin, och är därför glad över att ha fått förtroendet att företräda Vårdföretagarna och dess medlemsföretag i viktiga framtidsfrågor. Det finns nu en unik möjlighet att kraftsamla mellan sektorns alla aktörer för att enas om fler gemensamma principer för den digitala utvecklingen, och jag ser mycket fram emot att arbeta vidare med detta, säger Daniel Forslund.

Daniel Forslund, 073-502 88 66

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.