Vårdföretagarna om kaoset på Försäkringskassan: ”Ministern måste agera”

Vårdföretagarnas förbundsdirektör Inga-Kari Fryklund.

- Ansvarig minister måste agera. När Försäkringskassan varken kan garantera att ersättning betalas ut i tid eller hindra att pengar försvinner till oseriösa aktörer klarar den inte sitt uppdrag, säger Vårdföretagarnas förbundsdirektör Inga-Kari Fryklund apropå DN:s avslöjanden.

I oktober 2016 förändrade Försäkringskassan systemet för utbetalning av ersättning till utförare av personlig assistans. Myndigheten gick från förskottsutbetalning till att betala ut pengar för utförd assistans i efterskott. Men förändringen fick katastrofala följder för flera assistansutförare som inte fick sina pengar i tid. Den 1 juni sjösattes ett nytt IT-system som skulle underlätta och säkerställa rättssäkerheten i utbetalningarna. Trots detta lyckas inte Försäkringskassan betala ut ersättning i tid till flertalet assistansutförare. Samtidigt uppger DN att miljontals kronor kan ha betalats ut felaktigt från myndigheten.

En undersökning bland Vårdföretagarnas medlems företag i våras visade att drygt 3 av 10 företag får vänta över 45 dagar på ersättning från Försäkringskassan. Över 60 procent anger att orsaken är att myndighetens handläggare inte hinner med. Assistansbranschen är redan pressad av mycket låga marginaler. Drygt två av tio företag går med förlust.

- Att inte få pengarna i tid får katastrofala följder för de privata assistansutförarna. Lön till anställda måste ändå betalas ut och flera företag har blivit tvingade att ta banklån eller skuldsätta sig på annat vis för att klara av myndighetensoförmåga, fortsätter Inga-Kari Fryklund.

DN:s granskning beskriver en anställd på Försäkringskassan införandet av det nya handläggningssystemet som ett ”hastverk”.

- Jag kan inte annat än hålla med. Vi har under flertalet möten med myndighetens ledning och i brev till ansvarig minister påtalat de risker vi sett med att göra om systemet på detta hastartade sett som nu gjorts. Ingen som helst konsekvensanalys genomfördes eller test av systemet innan det trädde i kraft. De som blir drabbade av att assistansersättningen inte betalas ut korrekt är de assistansberättigade och de anställda som riskerar utebliven lön, säger Inga-Kari Fryklund.

Vårdföretagarnas förbundsdirektör Inga-Kari Fryklund.

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.

Vårdföretagarna välkomnar LSS-utredningens borttagna sparbeting: "Ersättningen måste följa kollektivavtalen"30.4.2018 11:30Pressmeddelande

- Regeringens besked är välkommet. Den personliga assistansen måste präglas av långsiktighet och stabilitet, både för den enskilde och för de verksamma assistansföretagen. Tusentals människor med funktionsnedsättningar har blivit drabbade av nedskärningarna inom assistansen och anhöriga har axlat enorma bördor de gångna åren, säger Inga-Kari Fryklund Vårdföretagarnas förbundsdirektör i en kommentar till regeringens ändrade direktiv till LSS-utredningen