Vårdföretagarnas kommentar till Vänsterpartiets besked om ersättningen till personlig assistans

Vänsterpartiet har idag gett beskedet att de kommit överens med regeringen om att höja ersättningen för personlig assistans. Höjningen är på 1,5 procent för de kommande tre åren. -Vi välkomnar den aviserade höjningen men den är för låg. Även personliga assistenter måste ha rätt till löneökningar i nivå med övrig arbetsmarknad. Med Vänsterpartiets besked i dag kommer ersättningen för personlig assistans höjas med 4,05 procent under tre år. Arbetsmarknadens parter har tidigare i år kommit överens om det så kallade märket med löneökningar på 6,5 procent för motsvarande period. Det innebär att våra medlemsföretag även fortsättningsvis kommerha svårt att öka lönerna i nivå med övrig arbetsmarknad, vilket man önskar kunna göra, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Assistansersättningen är företagens enda intäkt för att tillhandahålla personlig assistans. Företagen får pengar enligt en ersättning per timme som regeringen beslutar om. Idag är den 291 kronor per assistanstimme. Ersättningen ska betala assistentens lön och andra kostnader som arbetsgivaravgifter, pensionsavsättningar till medarbetare, utbildning och handledning bland mycket annat.

-Den situation vi nu befinner oss i är inte hållbar, om vi i framtiden ska kunna fortsätta erbjuda assistans av god kvalitet och med schyssta villkor. Vårdföretagarna och fackförbundet Kommunal beställde så sent som i maj 2017 en branschanalys av konsultföretaget KPMG. Deras analys visar att marginalerna i branschen är små och att konsekvenserna av ännu en låg höjning av assistansersättningen kommer att bli katastrofala för företagen och deras anställda, menar Inga-Kari Fryklund

Branschen själva menar att så många som 7 av 10 företag kommer tvingas avveckla sin verksamhet inom två år, om ersättningen inte höjs i nivå med de kollektivavtalade lönerna.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.