Vårdföretagarnas kommentar till Vänsterpartiets besked om ersättningen till personlig assistans

Vänsterpartiet har idag gett beskedet att de kommit överens med regeringen om att höja ersättningen för personlig assistans. Höjningen är på 1,5 procent för de kommande tre åren. -Vi välkomnar den aviserade höjningen men den är för låg. Även personliga assistenter måste ha rätt till löneökningar i nivå med övrig arbetsmarknad. Med Vänsterpartiets besked i dag kommer ersättningen för personlig assistans höjas med 4,05 procent under tre år. Arbetsmarknadens parter har tidigare i år kommit överens om det så kallade märket med löneökningar på 6,5 procent för motsvarande period. Det innebär att våra medlemsföretag även fortsättningsvis kommerha svårt att öka lönerna i nivå med övrig arbetsmarknad, vilket man önskar kunna göra, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Assistansersättningen är företagens enda intäkt för att tillhandahålla personlig assistans. Företagen får pengar enligt en ersättning per timme som regeringen beslutar om. Idag är den 291 kronor per assistanstimme. Ersättningen ska betala assistentens lön och andra kostnader som arbetsgivaravgifter, pensionsavsättningar till medarbetare, utbildning och handledning bland mycket annat.

-Den situation vi nu befinner oss i är inte hållbar, om vi i framtiden ska kunna fortsätta erbjuda assistans av god kvalitet och med schyssta villkor. Vårdföretagarna och fackförbundet Kommunal beställde så sent som i maj 2017 en branschanalys av konsultföretaget KPMG. Deras analys visar att marginalerna i branschen är små och att konsekvenserna av ännu en låg höjning av assistansersättningen kommer att bli katastrofala för företagen och deras anställda, menar Inga-Kari Fryklund

Branschen själva menar att så många som 7 av 10 företag kommer tvingas avveckla sin verksamhet inom två år, om ersättningen inte höjs i nivå med de kollektivavtalade lönerna.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under