Vårdföretagarnas kommentar till Vänsterpartiets besked om ersättningen till personlig assistans

Vänsterpartiet har idag gett beskedet att de kommit överens med regeringen om att höja ersättningen för personlig assistans. Höjningen är på 1,5 procent för de kommande tre åren. -Vi välkomnar den aviserade höjningen men den är för låg. Även personliga assistenter måste ha rätt till löneökningar i nivå med övrig arbetsmarknad. Med Vänsterpartiets besked i dag kommer ersättningen för personlig assistans höjas med 4,05 procent under tre år. Arbetsmarknadens parter har tidigare i år kommit överens om det så kallade märket med löneökningar på 6,5 procent för motsvarande period. Det innebär att våra medlemsföretag även fortsättningsvis kommerha svårt att öka lönerna i nivå med övrig arbetsmarknad, vilket man önskar kunna göra, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Assistansersättningen är företagens enda intäkt för att tillhandahålla personlig assistans. Företagen får pengar enligt en ersättning per timme som regeringen beslutar om. Idag är den 291 kronor per assistanstimme. Ersättningen ska betala assistentens lön och andra kostnader som arbetsgivaravgifter, pensionsavsättningar till medarbetare, utbildning och handledning bland mycket annat.

-Den situation vi nu befinner oss i är inte hållbar, om vi i framtiden ska kunna fortsätta erbjuda assistans av god kvalitet och med schyssta villkor. Vårdföretagarna och fackförbundet Kommunal beställde så sent som i maj 2017 en branschanalys av konsultföretaget KPMG. Deras analys visar att marginalerna i branschen är små och att konsekvenserna av ännu en låg höjning av assistansersättningen kommer att bli katastrofala för företagen och deras anställda, menar Inga-Kari Fryklund

Branschen själva menar att så många som 7 av 10 företag kommer tvingas avveckla sin verksamhet inom två år, om ersättningen inte höjs i nivå med de kollektivavtalade lönerna.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.