Vårdhjälpen - ny digifysisk mottagning

Sverige får en ny digital vårdgivare, Vårdhjälpen. Via en app erbjuds både digital vård och fysisk vård vid tre mottagningar i Uppsala. Vårdhjälpens utbud omfattar primärvård och många andra hälso- och sjukvårdstjänster.

Vårdhjälpen ger patienter vård direkt i telefonen. Både för kroppsliga besvär och för psykisk ohälsa. Den digitala vård som Vårdhjälpen erbjuder omfattar chatt och videobesök med många olika yrkesgrupper, bland andra läkare, sjuksköterskor, psykologer, dietister och fysioterapeuter.

Via appen kan patienterna även boka olika typer av fysiska besök. Bland annat besök hos psykologer och fysioterapeuter samt vaccinationer, hälsoundersökningar och intyg.

- Vi har lyssnat på vad våra patienter behöver och skapat ett brett utbud, allt samlat i vår app, berättar Amir Eshghali, verksamhetschef för Vårdhjälpen.

Vårdhjälpen är en ny digifysisk vårdmottagning som samarbetar med tre fysiska mottagningar i Uppsala, enligt avtal med Region Uppsala. Den digitala vården utförs via ett avtal med en vårdcentral i Region Sörmland.

- Digital vård efterfrågas i en allt större omfattning och är ofta ett bra alternativ till att besöka en vårdcentral. För de patienter som behöver fysisk vård hänvisas till våra vårdcentraler i Uppsala eller till annan valfri vårdcentral, säger Amir Eshghali.

- Behovet av digital vård har ökat kraftigt under pandemin. Men redan innan pandemin fanns ett växande behov bland våra patienter att kunna nå oss digitalt, säger Mats Brolin, vd för Ekebygruppen som står bakom Vårdhjälpen och även driver tre primärvårdsmottagningar i Uppsala med drygt 20.000 listade patienter.

- Vi vänder oss till alla invånare i Sverige och vill ge patienterna en enkel digital kanal med ett brett utbud, säger Mats Brolin.

018-419 91 02http://www.ekebygruppen.se

Ekebygruppen är en koncern som är verksam inom vård och omsorg.
Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård samt boendeverksamhet för ungdomar och unga vuxna.

Ekebygruppen har följande affärsområden:

1. Hälso- och sjukvård

- Ekeby Hälsocenter

- Aros Hälsocenter

- Uppsala Hälsocenter

2. Social omsorg

- Ability Care

3. Digitala tjänster

- Digitala Vårdhjälpen i Sverige

- LinkEtta

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

Uppsala Hälsocenter erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner. Uppsala Hälsocenter har även en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala.

Ability Care bedriver HVB, stödboende och familjehem för ungdomar med missbruksproblematik och med andra behov.

Vårdhjälpen är en digital tjänst med app och webbplats. Vårdhjälpen erbjuder digifysisk vård. Den digitala vården utförs genom ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden i Region Sörmland.

Ekebygruppen har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på cirka 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se.

DIGITAL HÄLSA (201028): Ekebygruppen lanserar rikstäckande digital primärvård9.11.2020 16:35:16 CETPressmeddelande

Nyhetsbrevet DIGITAL HÄLSA. Hela Sveriges befolkning utgör målgrupp när Ekebygruppen i Uppsala den 10 november lanserar den nya appen Vårdhjälpen. Den nationella satsningen bygger på ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden Eskilstuna i Region Sörmland. Ekebygruppen hade dock föredragit att använda Region Uppsala som bas för satsningen på digital vård.