Vårdhjälpen - ny digifysisk mottagning

Sverige får en ny digital vårdgivare, Vårdhjälpen. Via en app erbjuds både digital vård och fysisk vård vid tre mottagningar i Uppsala. Vårdhjälpens utbud omfattar primärvård och många andra hälso- och sjukvårdstjänster.

Vårdhjälpen ger patienter vård direkt i telefonen. Både för kroppsliga besvär och för psykisk ohälsa. Den digitala vård som Vårdhjälpen erbjuder omfattar chatt och videobesök med många olika yrkesgrupper, bland andra läkare, sjuksköterskor, psykologer, dietister och fysioterapeuter.

Via appen kan patienterna även boka olika typer av fysiska besök. Bland annat besök hos psykologer och fysioterapeuter samt vaccinationer, hälsoundersökningar och intyg.

- Vi har lyssnat på vad våra patienter behöver och skapat ett brett utbud, allt samlat i vår app, berättar Amir Eshghali, verksamhetschef för Vårdhjälpen.

Vårdhjälpen är en ny digifysisk vårdmottagning som samarbetar med tre fysiska mottagningar i Uppsala, enligt avtal med Region Uppsala. Den digitala vården utförs via ett avtal med en vårdcentral i Region Sörmland.

- Digital vård efterfrågas i en allt större omfattning och är ofta ett bra alternativ till att besöka en vårdcentral. För de patienter som behöver fysisk vård hänvisas till våra vårdcentraler i Uppsala eller till annan valfri vårdcentral, säger Amir Eshghali.

- Behovet av digital vård har ökat kraftigt under pandemin. Men redan innan pandemin fanns ett växande behov bland våra patienter att kunna nå oss digitalt, säger Mats Brolin, vd för Ekebygruppen som står bakom Vårdhjälpen och även driver tre primärvårdsmottagningar i Uppsala med drygt 20.000 listade patienter.

- Vi vänder oss till alla invånare i Sverige och vill ge patienterna en enkel digital kanal med ett brett utbud, säger Mats Brolin.

018-419 91 02http://www.meliva.se

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB är en del av Meliva AB som är verksam inom hälso- och sjukvård.

Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård och företagshälsovård, samt social omsorg.

Ekeby HälsocenterAros Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Uppsala Hälsocenter är filial till Aros Hälsocenter.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

FrisQa Företagshälsa erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på drygt 100 mkr.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB ägs av Meliva AB sedan 2022-02-07.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se och www.meliva.se.