Vårdsnäs Stiftsgård vinner miljöpris

Vårdnäs Stiftsgård tilldelas priset som Årets miljöföretag 2018 före bjässar som Scandic, Choice och Elite Hotels. "Fantastiskt roligt att vårt arbete för klimat och miljö uppmärksammas! Det betyder att vi faktiskt uträttar viktiga saker varje dag, och att vi kan sätta in det i ett sammanhang och göra en begriplig berättelse som går fram och berör", säger stiftsgårdschef Jonas Ridderström.

Det är Linköpings miljönätverk som sedan fler år tillbaka delar ut priser till företag som uppfyller höga miljömål i sitt arbete. Nätverket bildades år 2010 och består av ca 30 företag och organisationer.

- Det roliga är att många av de som finns i nätverket är våra kunder, så detta är verkligen ett kvitto på att de är nöjda med oss, säger Jonas Ridderström.

I motiveringen står bland annat:

"Årets vinnare har stora mål och en tydlig vision om att ta hand om vår planet. Hotellet visar stor vilja att göra sin verksamhet mer hållbar samt att inspirera och motivera sina gäster att minska sin miljöpåverkan. Med smarta knep som att erbjuda grönsaker och frukt efter säsong, minska matsvinn genom små tallrikar i frukostbuffén och placera kött och fisk sist i bufféordningen visar hotellet att många små initiativ kan göra stor skillnad. De har även större mål som att installera fler solceller och att till 2025 bli fossilfria. Gästerna erbjuds även naturturism och lämnar hotellet med insikten om att naturen inte bara är viktig att värna om, utan att den även värnar om oss!"

Jonas Ridderström
stiftsgårdchef Vårdnäs
013-368500 0706-754945
jonas.ridderstrom@svenskakyrkan.se

Linköpings stift är en av Svenska kyrkans 13 regionala enheter och omfattar norra Småland och Östergötland. Stiftsnivåns uppgift är att stötta de 100 församlingarna i området och att förvalta kyrkans tillgångar. Biskopen i Linköpings stift heter Martin Modéus.